Rabu, 30 Jun 2021

Asthma attack

 Saya terbaca seorang ibu haruslah sihat untuk keluarganya. Kerana ibu yang tidak sihat, akan memberi kesan kepada keluarganya.

Dalam keadaan saya kini, saya akui kebenaran kata-kata itu. Diserang asthma lebih sebulan, bukan berita baik. Tambahan lagi dengan PDPR anak-anak, kerja rumah serta mempunyai anak kecil, ia melelahkan. 

Saya sentiasa mencari ruang berehat kerana nafas yang pendek-pendek. Adakala tidak dapat menyantuni semua anak serentak. Maka menunggulah mereka sehingga saya bantu seorang demi seorang.

Apabila bertemu doktor sebelum ini, barulah diketahui diri mempunyai resdung yang teruk. Doktor ENT telah memasukkan kamera kecilnya ke dalam hidung saya. Seperti diduga (kata beliau) ada banyak lendir pekat berwarna putih berada di dalam hidung.

Ia tidak keluar sebagai selsema sebaliknya "block" hidung dan mungkin turun ke tekak dan paru-paru. Dan ini antara punca mengapa saya menghidap lelah. Begitulah lebih kurang ayat beliau.

Musim Covid sekarang, pesakit asthma tidak lagi menerima bantuan oksigen sebaliknya hanya diberi inhaler. Entahlah, kadang saya rasa mahu putus asa dengan ubat-ubatan. Tapi kita tak boleh berhenti berikhtiar, bukan?

Setiap malam saya sukar tidur. Tak ada istilah tidur-tidur ayam. Memang tak boleh tidur langsung pun ada. Di rumah, saya ada sesekali mengambil nebuliser atas nasihat dan pantauan doktor.

Doakan saya ya. Moga sabar hadapi ujian ini. Biasanya akan sembuh juga tapi mengambil masa yang lama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015