Sabtu, 4 Februari 2023

Ulasan Buku : Senarai Semak & Aktiviti Rangsangan Pengurusan Diri


Bacaan pemula bulan Februari dengan buku bertema pendidikan khas. Beli di PBAKL 2022 melalui personal shopper Cik Siti Rahmah.

Sebagai seorang guru pendidikan khas, saya gembira buku seumpama ini telah terbit untuk panduan ibu bapa dan kami. Secara jujurnya, menjadi guru kepada anak-anak ketidakupayaan mendorong diri sendiri untuk bersyukur dan berusaha membantu mereka sebaiknya.

Pengetahuan dari buku ini boleh diaplikasikan kepada anak tipikal dan menjadikan ibu bapa lebih peka dan membantu anak-anak. Isi kandungannya dihiasi dengan ilustrasi yang comel malah ada dinyatakan di awal buku yang anak digalakkan mewarna gambar kerana ia dilukis secara hitam putih.


Saya sukakan buku ini kerana :

- Memberi kesedaran bahawa pengurusan diri merupakan kemahiran penting di awal perkembangan anak-anak.

- Mengurus diri bukan sahaja merapikan diri tetapi merangsang anak mempelajari kosa kata yang berkaitan serta ada kesan kepada akademik mereka kemudiannya.

- Terdapat 3 bahagian tersedia bagi setiap unit kecil seperti persediaan, semasa dan selepas. Misalnya, persediaan mandi, semasa mandi dan selepas mandi. Saya kira ini seperti social story di mana anak-anak mengetahui langkah demi langkah dalam sesuatu aktiviti.

- Ada bank kosa kata. Wah! Sangat membantu dalam mengajar anak-anak.


Terima kasih kepada penulis dan tim yang berusaha melahirkan buku seumpama ini. Ini kali kedua saya membaca buku dari OT Aisyah. Sebelum ini pernah membaca Target Lima yang dipinjamkan oleh seorang rakan.


Akan cari buku beliau yang lain. Insya-Allah.


Buku 17/2023


Aina Dayana Hilmi,

4 Februari 2023.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015