Sabtu, 2 September 2023

Zirafah fah, fah, fah

 Mak Long rasa dah pencen buat aktiviti begini. Sayang dah lama tak buat. Cuti sekolah sudah penghujung baru dapat menyantuni anak dan anak buah. Jomlah buat, kita gunakan masa yang ada, kan? Buat kraf zirafah sahaja. Mak long lukis, mereka gunting sendiri. Tampal dan warna sendiri. Yang kecil-kecil minta bantuan kakak abang.


***


Haiwan apa tinggi daripada pokok? Lehernya panjang macam tiang. Dia tidur pun berdiri tau.

Terkebil-kebil mata si kecil mendengarnya. Ya, haiwan itu nama Zirafah. Hebat kan Allah yang mencipta zirafah ini? Kenapa Allah jadikan dia tinggi? Yang besar-besar sudah pandai jawab : Sebab dia nak makan daun kat pokok. Tepat sekali. Itu salah satu sebabnya.

Allah sudah kata yang Allahlah pemilik segala apa yang ada di bumi dan di langit. Setiap makhluk yang Allah cipta ada kelebihan dan fungsi masing-masing. Hatta zirafah ni pun ada manfaatnya. Jadi, kita pun mesti jadi orang yang bermanfaat kepada orang lain. Kena jadi baik, jangan bergaduh dan mengejek orang. Kita tak tahu suatu masa nanti orang itu yang akan tolong bila kita susah.

Masing-masing menganggukkan kepala. Entahlah anak-anak ini dapat memahami apa yang Mak Long sampaikan ni. Mudah-mudahan :)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015