Selasa, 2 April 2024

Bengkel Latihan Teknik Pengajaran Disleksia



Tahun ini baru berpeluang mengikuti kursus-kursus anjuran BPKhas. Banyak dibuat secara dalam talian dan ianya sedikit sebanyak ada kesan sampingan. Saya sakit kepala apabila terlalu lama menghadap skrin. Seeloknya kena rehat sebentar dan memandang jauh supaya mata lebih relax.

Hari ini dan esok berpeluang mengikuti kursus Disleksia. Satu bidang yang sudah begitu lama saya tinggalkan. Hanya belajar semasa di kampus dan pernah praktikum dua kali di kelas masalah pembelajaran. Maklum, apabila posting, saya dihantar ke sekolah masalah pendengaran dan disleksia jarang saya temui cirinya secara ketara pada anak didik selama ini.

Namun, atas kapasiti mengajar kelas masalah pembelajaran + pekak sekarang, saya kira perlu untuk saya refresh kembali pengetahuan. 

Masuk ke bengkel dan mengikuti tiga sesi ini benar-benar mengimbau kenangan semasa belajar dahulu. Asasnya masih sama dan pengetahuan sedia ada dicantum dengan pengalaman emak saya yang pernah mengajar kelas disleksia beberapa tahun dahulu.

Pengenalan kepada disleksia, disleksia dan bahasa dan Intervensi ialah tiga topik yang dibentangkan hari ini. Saya suka slot kedua kerana penceramah banyak menyampaikan kaedah yang boleh dicuba ke atas anak murid disleksia. Ada idea bercambah ketika melihat pelbagai kaedah dan teknik pengajaran. 

Esok bersambung dengan 3 slot lagi iaitu Disleksia dan Lain-lain Masalah Pembelajaran Spesifik, Disleksia dan Jenis Ketidakupayaan Lain dan Mentaksir murid Disleksia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015