Isnin, 4 Julai 2016

Aktiviti Ramadan : Surah Al-Baqarah Ayat 61


Buku X-Plorasi Surah Al-Baqarah sangat menarik untuk ditekuni. Buku ini merupakan siri ketiga dalam siri X-Plorasi yang disusun oleh Muhammad Luqman Makhtar terbitan Telaga Biru.

Sumber : Web Telaga Biru

Buku bersaiz kecil ini direka dalam bentuk permainan minda dan kreatif serta diselitkan banyak info berguna. Harganya juga berpatutan. Hanya RM10.00 sebuah (Semenanjung). Buku lain dalam siri ini ialah X-plorasi Surah-surah Al-Quran, X-plorasi Cinta Rasul, dan X-Plorasi Surah Ali Imran.

Ketika membaca helaian awal, saya sudah teruja dengan maklumat yang diberikan. Dalam surah Al-Baqarah ayat 61 ada beberapa jenis sayur-sayuran / kekacang yang disebut. Masya Allah. 


Maksudnya :

Dan (kenangkanlah) ketika kamu berkata: "Wahai Musa, kami tidak sabar (sudah jemu) dengan makanan yang semacam sahaja; maka pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya dikeluarkan bagi kami sebahagian dari apa yang tumbuh di bumi; dari sayur-sayurannya, dan mentimunnya, dan bawang putihnya, dan adas (kacang dalnya), serta bawang merahnya". 

Nabi Musa menjawab: "Adakah kamu mahu menukar sesuatu yang kurang baik dengan meninggalkan yang lebih baik? Turunlah kamu ke bandar kerana di sana kamu boleh dapati apa yang kamu minta itu". Dan mereka ditimpakan dengan kehinaan dan kepapaan, dan sudah sepatutnya mereka mendapat kemurkaan dari Allah. 

Yang demikian itu ialah disebabkan mereka kufur (mengingkari) ayat-ayat Allah (perintah-perintah dan mukjizat-mukjizat yang membuktikan kebesaranNya); dan mereka pula membunuh Nabi-nabi dengan tidak ada alasan yang benar. Yang demikian itu ialah disebabkan mereka menderhaka dan mereka pula sentiasa menceroboh.

Sedikit mengenai ayat ini ialah, kaum Nabi Musa telah bosan dengan satu makanan sahaja iaitu manna dan salwa sehingga mereka meminta makanan yang disebutkan. 

Nabi Musa menegur mereka kerana makanan ini ialah makanan kebiasaan yang rendah martabatnya yang mudah didapati berbanding makanan mewah yang mereka makan. "Turunlah ke bandar..." bermaksud makanan ini mudah didapati di tempat yang biasa mereka pergi dan tidak perlu pun meminta kepada Allah. Wallahualam.

Ada 5 jenis sayuran yang disebut iaiatu :

1. Bawang putih
2. Timun
3. Kacang dal
4. Bawang merah
5. Sayuran

Untuk aktiviti bersama anak-anak, saya bina beberapa aktiviti.

1. Kad bergambar


Boleh muat turun di sini

2. Kad padanan gambar (matching picture card)



Boleh muat turun di sini

3. Jigsaw puzzle



Boleh muat turun di sini

4. Tulis pecahan huruf.


Boleh muat turun di sini

5. Tulis semula.


Boleh muat turun di sini

Sehingga bertemu lagi :)

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Ummu Khaulah (Aina Dayana Hilmi)
Instagram : @ainadayanahilmi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015