Jumaat, 11 Januari 2019

Misi Membaca 2019 : #Buku4 Dari Hati Turun Ke Blog



Ini genre novel awal remaja saya rasa. Mujur tergerak hati nak baca dahulu sebelum anak. Hee..

Kisah tentang Aya yang tinggal bersama nenek selepas ibu ayahnya bercerai. Sikapnya yang selamba dan tidak menutup aurat membuatkan ibu kawan baiknya, Paie tidak suka dengan Aya.

Aya seorang yang cekal. Hidup berdua sahaja dengan nenek tidak dijadikan alasan untuk malas belajar. Ibunya terpaksa bekerja di bandar dan hanya pulang sesekali. Ayahnya telah berkahwin lain dan terputus hubungan dengannya.

Episod demi episod berlaku satu-persatu dalam hidup Aya. Kemuncaknya apabila nenek Aya meninggal dunia dan Paie kemalangan disebabkan Aya. Meskipun Aya telah menderma darah bagi menyelamatkan Paie, ibu Paie sangat marahkan Aya dan menghina ibu Aya sekali.

Aya mengikut ibunya berpindah ke bandar dan akhirnya berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading. Di sinilah bertemu semula dengan adik Paie sehingga membawa kepada pertemuan semula kedua keluarga. Ibu Paie memohon maaf atas apa yang berlaku.

Bagi saya, anak umur 8 tahun ini belum sesuai lagi baca buku ini kerana bahasa yang digunakan kurang sesuai di beberapa tempat :-) Tambahan lagi ada unsur cinta remaja walaupun tidak ketara.

Buku 4 / 2019


Aina Dayana Hilmi
ainadayanahilmi@gmail.com
013-361 3516
Melaka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015