Isnin, 14 Januari 2019

Pasang lagu kuat-kuat


Apa faedahnya pasang lagu kuat-kuat semasa kenduri kahwin?

Sangat menimbulkan kemarahan. Bila ada anak, kami akan bergilir pergi kenduri kahwin. Mungkin seorang pergi dahulu, seorang lagi akan tunggu dalam kereta. 

Boleh dikatakan 10 rumah pergi, semuanya pasang lagu kuat-kuat. Ya rabbi.

Adakalanya sedih. Tuan rumah sendiri ialah pak imam, tuan pengerusi masjid atau orang yang rajin hadir majlis ilmu. Tetapi bila tiba hari walimah, bab pasang lagu kuat-kuat ini masih berlaku.

Saya pun bukan alim tetapi tidakkah terfikir hak jiran jikalau tidak tetamu yang hadir? Speaker yang kuat mengganggu ketenteraman jiran. Jika mereka ada anak kecil? Atau orang tua yang sedang sakit? Aduhai, bingitnya telinga.

Kedua, asap rokok berkepul-kepul. Tak ada adab. Maaf kasar sedikit. Silent smoker lah orang yang paking menderita sekali.

Saya penghidap asthma sejak kecil. Memang sangat kalah dengan asap. Asap rokok dan asap pembakaran terbuka adalah dua perkara yang saya terpaksa hadapi setiap hari.

Akhir-akhir ini bimbang dengan kandungan kerana serangan asthma saya tidak surut dalam dua minggu ini. Tak keluar rumah, tak boleh. Sebab saya ada tanggungjawab mengajar kelas al-Quran hampir setiap petang.

 Waktu itu pun memang ada penduduk kampung yang membakar sampah dan saya memang melalui kawasan rumah mereka untuk sampai ke kelas al-Quran.

Allahu Allah. Mahu sahaja duduk berdiam diri di dalam rumah.

Sekian Ummi anak lima membebel :(

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015