Khamis, 14 Mac 2019

MisiMembaca2019 #26 Emak Rindu Mathanga Erissery


Gambar : koleksi peribadi

Catatan pengembaraan travelog Tuan Khairul Hakimin yang sarat dengan ilmu, pengalaman dan emosi. Ia dicatat dengan baik sekali.

Terasa bagaikan berada di sana juga. Naratif setiap lokasi yang disinggahi dirakam dengan baik. Saya suka sekali dengan kelas masakan beliau bersama Puan Nimi. Ada beberapa ilmu baru dapat saya pelajari.

Malah, bahagian yang menjentik rasa apabila dikhabarkan antara masakan yang dirindui oleh ibunya telah dapat dipelajarinya dengan baik.



Pengalaman beliau dan rakan-rakan bermalam di dalam rumah bot juga agak menyeronokkan. Ia mencatat banyak pemerhatian dan belajar budaya masyarakat setempat. Sungguhpun timbul rasa jemu kerana mereka hanya melalui sungai / paya yang sangat panjang tetapi masa mereka tetap terisi dengan baik.

 Ia membuatkan saya terfikir. Alangkah baiknya sekiranya mampu menulis dan mencatat pengembaraan atau permusafiran kita ke mana-mana hatta melancong ke dalam negeri.

Bukan sahaja sebagai kenangan diri sendiri tetapi mungkin ada ibrah yang dapat diambil oleh ahli keluarga sendiri dan orang lain. Wallahualam.

Selesai buku ke-26.

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : Aina Dayana Hilmi | tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015