Isnin, 11 Mac 2019

MisiMembaca2019 #Buku25 Puisi Untuk Esdyzuar


Ini kali kedua saya baca. Kali pertama tak habis sebab buku tersalah letak. Bila terjumpa ni terus pecut baca dari awal. Dulu tak faham, sekarang sudah nampak hala tuju buku ini ;)

Ia mengisahkan Dynna yang mempunyai akses kepada dua dunia. Satu di bumi (dinamakan Cosmo)dan satu lagi di dalam dasar bumi (dinamakan Cenma Dentara). 

Dynna seorang peguam dan bertugas di Jabatan Perisikan Negara telah kehilangan ibu ayah dalam satu kemalangan maut semasa dia kecil. Malah, dia juga kehilangan seorang adik kandung yang belum ditemui sehingga kini.

Semasa kemalangan, Dynna telah termasuk ke dunia Cenma Dentara dna dipelihara baik oleh Shomu (ibu angkat) di sana. Dia dibesarkan dengan baik sehingga diserahkan kepada keluarga saudaranya di bumi selepas beberapa tahun. Namun, hubungan Dynna tidak terputus dengan Shomu. Malah, dia mendapat keistimewaan bergerak bebas keluar masuk sempadan antara dua dunia ini tanpa halangan.

Berlaku konflik antara tanggungjawabnya sebagai peguam dan kesetiaan kepada negara apabila Dynna ditugaskan membela Esdyzuar yang tercampak ke dunia Cenma Dentara semasa membuat penyelidikan arkeologinya. Ada 3 tuduhan berat dikenakan termasuk membunuh seorang warga Cenma Dentara kerana ketika kejadian pihak berkuasa menemui mayat seorang perempuan di lokasi berkenaan.

Ia menjadi rumit kerana ada banyak persoalan yang timbul dan menyukarkan Dynna merungkai misteri itu.

Bagaimana anak guamnya boleh tercampak ke dunia bawah tanah ini?
Siapa mangsa yang terbunuh itu?
Siapakah pembunuhnya?

Naskah ini hanya membawa terma undang-undang secara umum namun pembaca tetap merasai debar dan tekanan yang dihadapi oleh pihak peguam bela dan tertuduh.

Namun, atas segalanya ia adalah sebuah konspirasi terancang yang sangat sulit dan akhirnya berjaya dirungkai oleh Dynna sendiri. Syukurlah ia berakhir dengan baik meskipun terasa lelah perjalanan Dynna.

Fuh...tabik dengan Pn Nisah Haron. Karya yang membuatkan pembaca berfikir sehingga ke akhir noktah :-)

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : Aina Dayana Hilmi | tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015