Khamis, 14 Jun 2018

Diari Hospital 6 : Tutup Aurat


Ia menjadi satu isu besar bagi saya. Ruang wad yang terbuka, dengan kesibukan keluar masuk pesakit ke wad, juga kebebasan waris pesakit masuk menjengah atau menghantar barang, memang satu ketidakselesaan untuk berehat di atas katil sendiri.

Apatah lagi ruang antara katil yang sempit, tidak memungkinkan untuk berbaring di saat pelawat datang berziarah. Malah, ada ketikanya waris lelaki duduk di katil saya semasa melawat pesakit di sebelah katil saya. Aduhai.

Baju yang dibekalkan oleh hospital juga seperti baju kurung Kedah. Ok juga dari segi besarnya. Cuma, bahagian tangan sedikit terdedah jadi perlu pakai handsock atau handshirt.

Tutup aurat memang perkara sukar. Namun, ia pasti menjadi mudah dengan bantuan Allah.

Benarlah ya, JIHAD menutup aurat dirasai dalam keadaan sebegini. Sedih apabila melihat aurat diambil ringan. Namun, saya maklumi. Saya kira waris lelaki patut lebih peka. Ini kan wad perempuan. Jururawatnya juga perempuan.

Apakan daya, apabila melihat jam sudah melepasi 11.30 malam tetapi pekerja kebersihan yang masuk mengutip sampah ialah pekerja lelaki! Grrr...

Katakanlah kepada orang laki–laki yang beriman, “Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allâh maha mengatahui apa yang mereka perbuat.” Katakanlah kepada wanita yang beriman, “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera–putera mereka, atau putera–putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allâh, wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. [Surah an-Nur : 31]

Banyak lagi keperluan di wad. Selain isu aurat, SOLAT adalah perkara terbesar membuat hati jadi walang. Akan ditulis dalam entri yang lain. Saya sematkan di dalam hati, selepas ini mahu buat projek "Duhai Wanita, Sayangi Dirimu" - beri stokin dan handsock. Moga tercapai hajat ini.


1 gift box : 1 stokin + 1 handsock

#diarihospital

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015