Isnin, 4 Februari 2019

Sesi Bercerita : Siapakah yang Lebih Kecil?

Hari ini tertarik dengan buku cerita Siapakah Yang Lebih Kecil? Buku ini terbitan Penerbitan Pelangi Sdn Bhd. Sebenarnya ada 2 cerita di dalam sebuah buku tetapi kami ulang baca Cerita 1 sahaja.


Kiro si monyet kecil ini rendah sahaja. Kawan-kawan selalu ketawakannya. Kiro rasa sedih. Lalu dia mencari benda yang lebih kecil daripadanya.



Malangnya dia lebih kecewa. Rumput di tepi jalan pun lebih tinggi.

Namun, si tikus kecil itu lebih rendah daripada Kiro. Kiro tiba-tiba berasa dirinyalah yang sangat hebat lalu diketawakannya si tikus kecil.

Alahai, kenapa begitu ya? Tak baik betul.


Si tikus kecil juga sedih. Namun, dia terpijak seekor kumbang. Dan, oh, rupanya ada haiwan lebih kecil daripadanya. Apa yang tikus kecil buat?

Dia pun ketawakan si kumbang itu. Eh, eh!

Tetapi reaksi si kumbang berbeza. Dia tidak sedih. Tetapi dia yakin diri. Tak peduli pun haiwan lain perkecilkan dirinya. Ha, inilah yang bagus, bukan?

Ummi sebut dua ayat ini dengan anak-anak :

1) Surah Al Hujurat ayat 11

Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim.

2) Hadis 

Perkataan yang baik adalah sedekah.

Anak-anak mengangguk tatkala mendengar penerangan. Kemudianlah sambung aktiviti berdasarkan buku ini :-)

Jumpa lagi.

Ummi Aina.
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : Aina Dayana Hilmi | tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015