Ahad, 3 September 2023

Ibu.. Ayah.. Andaiku Menangis Air Mata Darah

 


"Seorang penulis seharusnya memulakan penulisannya dengan sesuatu yang mengingatkan pembaca untuk berbakti kepada ibu bapanya." - Shaykh Salih bin 'Awwad al-Maghamisi.


Kata hikmah ini terlebih dahulu menyapa diri ketika membuka helaian mukaddimah. Terus terbayang mak ayah sendiri di rumah...

Saya bersyukur berpeluang membaca buku ini dalam timbunan TBR books yang ada. Mengingatkan diri bahawa mentaati ibu bapa bukan sekadar suruhan Allah tetapi wasiat daripada Allah sendiri. Tiga kali Allah sebutkan di dalam Al-Quran melalui :

1. Surah Luqman ayat 14

Kami telah mewasiatkan manusia agar berbuat baik terhadap kedua ibu bapanya. 


2. Surah al-Ahqaf ayat 15

Kami telah mewasiatkan manusia agar berlaku ihsan terhadap kedua-dua ibu bapanya.


3. Surah al-Ankabut ayat 8

Kami telah mewasiatkan manusia agar berlaku ihsan terhadap kedua-dua ibu bapanya. 


Allah menggambarkan kesukaran yang ditempuhi seseorang ibu di dalam Al-Quran melalui pemilihan perkataan yang teliti dan halus seninya. Orang yang memahami bahasa Arab pasti cakna dengan maksudnya.

Takut benar dengan amaran Baginda Saw melalui hadis ini :


Semoga dia menjadi hina-dina, semoga dia menjadi hina-dina, semoga dia menjadi hina-dina!

Baginda ditanya, "Siapakah itu, wahai Rasulullah?" Baginda menjawab, "Orang yang sempat bersama dengan ibu bapanya ketika mereka berdua sudah tua, sama ada salah seorang daripada mereka berdua atau kedua-duanya sekali, namun dia tidak dapat  memasuki syurga." (Hadis riwayat Imam Muslim)

Nasihat penulis, sentiasalah doakan ibu ayah kita siang dan malam. Atau paling tidak di dalam solat kita. Allah tahu usaha dan apa yang kita buat. 


Terima kasih Dr Kamilin atas naskhah ini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015