Rabu, 29 Mac 2017

Belajar membaca menggunakan Kaedah Ekspres- i (1)


Anak kedua nampaknya sudah sedia untuk belajar membaca. Jika si kakak menggunakan Bacalah Anakku (BAK), untuk anak kedua saya lihat dia suka dengan kaedah Ekspres-i.


Set buku Ekspres-i


Apa itu Kaedah Ekspres-i?

Kaedah membaca ini diasaskan oleh Ahmad Jaswadi Mohamed dan Norli Madlan (atau dikenali sebagai Bonda Nor). Buku ini mengandungi 4 siri.

Ia memperkenalkan cara mudah mengajar kanak-kanak membaca dengan kaedah pengecaman sukukata yang telah dipermudahkan dengan teknik imaginasi dan lenggok bunyi (Ahmad Jaswadi Mohamed dan Norli Madlan, 2015)

Ok, kaedah ini tidak menggunakan fonetik tetapi terus sebut suku kata.

Antara isi kandungan dalam Buku 1 :

Buku 1







Ini tahap yang lebih tinggi. Motivasi untuk anak belajar membaca! :)


Saya baru sahaja bermula jadi belum tahu sejauh mana keberkesanan teknik ini. Namun, saya tidak memaksa anak untuk duduk belajar dan menghafaz teknik ini. Mudah-mudahan Allah membantu dan memberkati usaha ini.

Dalam sebulan ini dia baru mengenal dan boleh menyebut a, ba, ca, ga dan ha. Itu pun suku kata ini dia sendiri yang pilih untuk belajar 😃

Dalam modul ini sudah disertakan dengan aktiviti kemahiran menulis. Saya masih mencari jalan menarik minat anak kedua menulis. Dia masih tidak mahu menggunakan buku jadi saya perbanyakkan latihan motor kasar dan motor halusnya.

Doakan kami sekeluarga ❤


Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015