Ahad, 23 Oktober 2016

Buku cerita jawi


Gambar : koleksi peribadi

Minggu lepas, saya mengemas Pusat Sumber Sekolah bersama murid tahun 6, rakan guru dan pembantu pengurusan murid yang berkenaan. Fuh, berpeluh juga mengira stok buku yang berada di dalam rak buku PSS.

Siapa sangka perpustakaan kecil kami mengandungi hampir 8000 buah buku. Itu tidak termasuk buku yang mungkin belum dipulangkan oleh guru-guru ;)




Sambil mengira buku, sambil menjeling tajuk buku. Menarik sekali buku kanak-kanak yang ada. Maklumlah, selama ini mana sempat nak belek satu-persatu >_<

Saya teruja berjumpa satu siri buku jawi yang dahulunya saya hanya jumpa versi bahasa Inggeris. Itu pun kerana buku bahasa Inggeris itu digunakan oleh ayah untuk ajar kami adik-beradik membaca.



Siapa pernah jumpa dan baca? Buku-buku ini cetakan tahun 1992. Saya baru darjah 2 ketika itu. Di bawah ini buku yang sempat saya ambil gambarnya :)













Sehingga kini bahan bacaan dalam tulisan jawi sangat kurang. Sayang sekali. Pernah jumpa Siri Si Biuku. Tapi, lama dahulu. Mungkin 7 ke 8 tahun lepas. Tidak tahu sama ada siri itu masih ada atau tidak dalam pasaran. Saya terjumpa di reruai Pustaka Yamien semasa Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur berlangsung jika tidak silap.


Aina Dayana binti Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Fanpage : Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015