Isnin, 12 Disember 2022

Random thoughts

 Memaksa diri tidur awal sebelum pukul 10 malam baru saya lazimi enam bulan terakhir tahun ini. Tapi adakalanya terlajak juga. Banyak kelebihan tidur awal untuk kesihatan, kan? Antaranya kita boleh terjaga lebih awal. Maka ada peluang untuk beribadah tengah malam tanpa rasa mengantuk. 

Ada hari bila saya tidak menjaga waktu makan dan banyak berfikir, jam sudah melepasi 10 malam pun masih tidak dapat lelap. Maka terkebil-kebil mata ini melihat semua orang tidur. Saya pun tak suka keadaan ini. Bangun pagi akan rasa letih, buat kerja rumah terkejar-kejar dan di pertengahan hari mengalami sakit kepala yang memerlukan tempoh tidur yang cukup untuk menghilangkan sakit itu.

Jadual harian padat (macamlah orang lain tak sibuk😅) sehingga datang fikiran dan persoalan yang bukan-bukan. Waktu itu saya akan cuba bertenang, usaha selesaikan yang wajib dan urus anak untuk distract suara-suara dalam kepala. 

Kesimpulannya saya perlu jaga waktu tidur dan jaga makan untuk kesihatan. Post untuk ingatan diri sendiri ni.

P/s : Tidur lambat hari ini sebab anak bongsu demam. Bimbang pula kejadian sawan berulang. Doakan dia cepat sihat ya. Terima kasih.


Aina Dayana Hilmi

12 Disember 2022

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015