Isnin, 27 Jun 2016

Aktiviti Ramadan : فُلْكٌ (kapal, bahtera)


Sumber gambar : di sini

Semalam belajar perkataan baru فُلْكٌ - yang bermaksud kapal. Ada sekurang-kurangnya 18 tempat dalam al-Quran yang menyebut tentang kapal. Antaranya :

Surah Al-Jatsiyah ayat 12 :


Maksudnya : Allah yang memudahkan laut bagi kegunaan kamu, supaya kapal-kapal belayar padanya dengan perintah-Nya dan supaya kamu mencari rezeki dari limpah kurnia-Nya dan juga supaya kamu bersyukur.

Subhanallah. Cantiknya ayat ini. Allah menyebut tentang laut, kapal, mencari rezeki dan akhirnya kita patut akur tunduk menjadi hamba yang bersyukur atas segala nikmat pemberian Allah.

Anak-anak membuat kolaj pelekat (sticker) dan kertas warna hari ini. Saya lukiskan kapal layar di lautan dan mereka mula menampal. Kebiasannya mereka tidak bertahan lama tetapi masya Allah hari ini semua buat sehingga siap. Satu pencapaian yang membanggakan bagi saya.


Asma' - 1 tahun 10 bulan


Alhamdulillah.

Kemahiran motor halus mereka semakin baik, fokus mereka semakin terarah dan mulut mereka turut tidak berhenti berceloteh. Tak menang mulut, kaki, tangan nak melayan semua ;)


Abdullah Naufal - 3 tahun 8 bulan

Khaulah - 5 tahun 8 bulan

Uwais - 2 tahun 6 bulan


Sekurang-kurangnya mereka ada aktiviti hari ini sementelah ummi sibuk di dapur membuat biskut raya :D Bila ada aktiviti, kuranglah meragam masing-masing dan yang penting kuranglah barang mainan dikeluarkan serata bilik. pheww.. *lap peluh*

Jumpa lagi.


Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Ummu Khaulah (Aina Dayana Hilmi)
Instagram : @ainadayanahilmi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015