Rabu, 29 Jun 2016

Aktiviti Mudah Di Rumah Merangsang Bayi Anda




Semasa awal pertumbuhan usia bayi, mereka cenderung memerhatikan benda dan orang di sekeliling. Waktu ini mereka akan mula explore benda di sekeliling. Apabila mereka mula menjulur, merangkak dan sebagainya, kita perlu berjaga-jaga supaya objek yang masuk ke dalam mulut bayi adalah selamat dan dikawal.

Saya percaya pentingnya Al-Quran diperdengarkan sejak kecil mampu merangsang otak berfungsi dengan lebih baik. Selain merangsang fungsi otak bayi, jangan dilupakan al-Quran sebagai terapi terbaik bayi :)

Baik, saya ingin berkongsi idea aktiviti yang boleh dilakukan bersama bayi di rumah berdasarkan pengalaman dan pembacaan. Umur bayi adalah umum dan catatan ini cenderung kepada bayi berusia setahun dan ke atas :

Cahaya

Bayi memang sukakan cahaya. Paling mudah kita bermain bayang-bayang dengannya. Tutup lampu, pasangkan lampu suluh atau lampu dari telefon dan mula membuat bentuk menggunakan jari atau tisu berwarna.

Botol

Gunakan botol lutsinar atau botol mineral. Isikan air berwarna yang ditambah serbuk glitter, goncangkan dan beri anak main atau boleh juga dibuatkan I Spy Bottle. Versi kami seperti ini - I Spy Bottle versi kami.


Benda bergerak (mobile)

Boleh gantungkan permainan mobile mengikut kesesuaian ketinggian dan pastikan ianya selamat dari bayi anda. Ada bayi yang leka dengan benda-benda ini namun tidak kurang ada yang tidak peduli pun. Hehe, ikutlah tahap perkembangan anak.
Harganya RM162.00 belum termasuk kos pos :)

Alat permainan

Adakalanya ibu bapa tidak perlu membelikan permainan yang mahal kerana anak lebih suka objek yang sebenar. Misalnya sudu, garfu, pinggan, mangkuk dan sebagainya. Sementara kita sibuk di dapur, boleh beri bayi bermain alatan ini to keep them busy too ;)

Sumber gambar : di sini

Bahan sensori

Merangsang sensori bayi sangat bagus untuk membolehkan perkembangan deria sentuhan dan explore benda baharu. Ada ibu yang rajin menyediakan sensory bag, sensory mat, busy book dan seumpamanya. Boleh buat carian di internet. Sangat banyak idea dan variasi ciptaan yang dibuat untuk bayi :)



Pasir

Oh, anak-anak memang seronok bermain pasir! Kini sudah ada produk permainan pasir yang selamat untuk anak-anak. Namun, jika ada anak kita yang tidak mahu bermain kerana geli mungkin kita perlu merangsang lagi deria sentuhannya secara perlahan-lahan :)




Boleh juga dapatkan pasir magik ini dengan saya ;) Kinetic Sand 2 kg dengan 18 aksesori dan sebuah tray. Harganya RM70.00 belum termasuk kos penghantaran. Boleh hubungi saya seperti maklumat di bawah ya! :)


Itu sahaja untuk hari ini. Semoga bermanfaat.

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Ummu Khaulah (Aina Dayana Hilmi)
Instagram : @ainadayanahilmi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015