Sabtu, 17 Jun 2017

Manfaat bermain jigsaw puzzle



Jigsaw puzzle digemari oleh sebahagian besar masyarakat. Tidak kira lapisan usia. Dahulu semasa kecil kami adik-beradik pernah selesaikan sebuah jigsaw puzzle gambar not RM1000. Dan kepingannya juga ada 1000 keping dihadiahkan oleh Mak Teh semasa kami pulang ke kampung di Perlis. 

Ada banyak jenis jigsaw puzzle di pasaran. Ada jenis kayu, blok, plastik, kertas dan sebagainya. Lebih mudah juga dibuat sendiri mengikut usia dan kemampuan anak-anak.





Pertama, melatih kemahiran kognitif anak-anak.

Ada pelbagai jenis tema permainan. Anak-anak akan memahami konsep dan dapat menyelesaikan jigsaw puzzle dengan lengkap.


Kedua, melatih penyelesaian masalah.

Anak-anak perlu berfikir cara melengkapkan kepingan dengan sempurna. Guna kaedah cuba-jaya, naluri dan apa sahaja asalkan jigsaw puzzle dapat dicantum :)


Ketiga, meningkatkan keyakinan diri.

Perhatikan anak-anak yang sudah dapat lengkapkan jigsaw puzzle buat pertama kali. Mereka rasa teruja dan segera menunjukkan kepada kita. Kita yang dewasa pun begitu juga kan? Satu kepuasan jika dapat selesaikan jigsaw puzzle tersebut.


Keempat, melatih kemahiran bersosial.

Jigsaw puzzle ini lebih seronok bermain dalam kumpulan. Anak-anak akan banyak berinteraksi, berfikir, bergurau, melontar idea dan bekerjasama membuat jigsaw puzzle. Bukankah itu satu pencapaian yang menyenangkan?


* Gambar-gambar ini sekadar hiasan. Saya menempah My Busy Bag ini dari Pn Nur Zuriani yang tinggal nun jauh di Sabah ;) Beliau mengambil upah membuat busy bag versi laminate dan banyak pilihan aktiviti yang boleh dipilih melalui album di Facebooknya. 


Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Komen

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015