Sabtu, 17 Ogos 2019

Senyumlah

Dulu saya ingat senyum adalah perkara yang mudah. Ala, tarik sikit bibir tu, dah jadi senyumlah 😅

Tapi selepas beberapa tahun, saya menyedari yang saya ini berwajah serius. Semasa di kampus, saya menyertai kelab kaunseling dan ada satu aktiviti di mana semua orang perlu tuliskan first impression terhadap kawan yang baru pertama dikenali.

Dalam kumpulan kami, ada 10 orang. Kesemuanya perempuan. Sebahagiannya ialah kawan serumah sendiri jadi tak ada masalah pun nak komen pasal mereka. Sebahagian yang lain baru pertama kali dikenali dalam kelab ini.

Kami dikehendaki menulis atas kertas dan memasukkannya ke dalam sampul nama orang berkenaan yang telah ditampal di dinding di awal aktiviti. Disebabkan masa sudah tamat, sampul itu dibawa pulang dan tidak perlu dibacakan di situ (pensyarah pilih secara rawak bacakan komen yang didapati).

Ada dua komen yang menasihati saya supaya senyum apabila berjumpa atau terserempak dengan kawan-kawan. Oh, terima kasih kepada yang menegur. Jika tidak, saya memang tak peka dengan keadaan ini. Nampak kecil tetapi memberi impak First Impression orang terhadap diri kita.

Rasulullah Sollallahu alaihi wasallam bersabda : Janganlah kamu meremehkan kebaikan walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah yang ceria. (Hadis Riwayat Muslim).

Terima kasih buat kawan tersebut. Nasihat yang diterima 16 tahun lalu sangat saya ingati hingga hari ini. Senyum adalah sunnah. Jom tambah dalam senarai berbuat baik kita hari ini.

Ummi,
Senyum asas kasih sayang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015