Khamis, 11 Ogos 2022

Emosi

Dalam subjek BIK tahun 2 ada satu latihan membaca yang menyentuh sedikit kosa kata emosi / perasaan. Jadi saya tambah sedikit beberapa perbendaharaan kata untuk murid kenali, cam dan ingat kod serta ejaan. Bukan mudah juga sebenarnya.

1. Murid perlu tahu visual emosi.
2. Murid camkan kod isyarat yang tepat.
3. Murid perlu hafal ejaan yang betul.




Saya namakannya sebagai roda emosi. Cara menggunakannya :

1. Cetak berwarna.
2. Laminate dan gunting ikut bentuk bulatannya.
3. Potong dan buang bahagian "Perasaan".
4. Tebuk sedikit lubang di tengah dan letakkan aksesori (saya lupa istilahnya) supaya ia boleh bergerak bila dipusingkan.
5. Lekatkan sekali anak panah.
6. Tunjukkan anak panah pada perkataan. Misalnya "sedih" dan pusingkan gambar pada lapis kedua sehingga bertemu gambar sedih.

Begitulah seterusnya.

5 minit sebelum P&P, murid akan disoal tentang perkataan yang telah dipelajari dalam kelas-kelas terdahulu dan saya akan tambah perkataan baharu dari masa ke semasa. Jika sudah belajar 30 perkataan sebelum ini, kesemua perkataan itu saya tanya secara rawak. 

Gambar kartun di atas saya ambil secara rawak di internet. 

Jemput guru BIK atau ibu bapa untuk gunakan bahan ini. 

Aina Dayana Hilmi,
11 Ogos 2022

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015