Ahad, 23 Ogos 2015

Idea Untuk Aktiviti Anak


Semasa di awal kelahiran anak kedua, saya menghadapi sedikit tekanan kerana tingkah laku anak sulung yang sangat mencabar. Disebabkan pada masa itu saya baru melahirkan anak kedua, maka perhatian kepadanya sedikit berkurangan. Dan saya mula perasan dia sudah mula obses dengan kartun. Semasa menonton televisyen, fokusnya tinggi sehingga tidak menyahut apabila dipanggil.

Waah....ini agak bahaya!

Disebabkan saya mengambil cuti selama tiga bulan, saya berusaha mencari maklumat apakah yang perlu dilakukan. Apa yang terlintas di dalam kepala ialah perlu buat aktiviti untuk elakkan anak menonton televisyen dan bermain gajet terlalu lama.

Saya kongsikan beberapa idea membuat permainan sendiri.

1. Jigsaw Puzzle

Saya membuat carian di internet gambar-gambar yang dikehendaki, print dan tampal pada kad manila. Buatkan sampul supaya tersusun.

Saya simpan dalam beg berzip. Beli di kedai borong. Jika di Melaka, saya suka pergi ke kedai Tong Hup. Marvellous! ;)




 2. Kad tebuk @ Lacing card

Gunakan kotak tisu dan kotak bijirin.


3. Mainan blok dan matching huruf

Mainan blok ini saya gunakan lebihan kotak bijirin. 
Balut dan tulis huruf hijaiyah.
Selotep seluruh permukaan.

Untuk matching huruf saya gunakan botol air mineral.
Potong kertas warna dan tulis beberapa huruf.


4. Kolaj



Semoga bermanfaat :)


Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Ummu Khaulah (Aina Dayana Hilmi)
Instagram : @ainadayanahilmi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015