Jumaat, 18 November 2016

Kraf Huruf Hijaiyah - Tema Haiwan Dalam Bahasa Arab



Dalam perancangan untuk buat aktiviti anakanda seperti ini :

1. 1 minggu 1 huruf
2. Memperbanyak latihan sensori
3. Fine Motor Skill
4. Projek Kraf yang menyeronokkan

Namun nampaknya saya lebih banyak bua nombor 4. Tak mengapalah, selepas habis berpantang, mudah-mudahan jadual lebih fleksibel.

Semalam mencari idea kraf huruf hijaiyah kerana apabila membuat carian di internet, idea-idea guru dan ibu bapa di luar negara sangat mengujakan. Jadi, saya fikir mengapa tidak buat untuk huruf hijaiyah.

Malangnya, saya tidak dapat fokus lama kerana memikirkan kraf yang sesuai. Saya bercadang membuat nama haiwan yang bermula dengan huruf hijaiyah alif hingga ya. Setakat ini saya dapat buat 5 huruf sahaja. Saya kongsikan sebahagiannya di sini. Boleh klik link di akhir entri ini insya Allah.

Huruf lain masih dalam pembikinan dan pemurnian.

Ini contoh huruf ba - battun (itik).






Aktiviti ini dibuat bersama anak berumur 2 tahun. Paling mudah, lukis sendiri dan gunting. Saya kurang rajin nak cetak dari laptop. Huhu.. 

Sepatutnya sudah boleh latih anak ini menggunting tapi saya tangguhkan dahulu. Nak latih kemahiran motor halusnya lagi 😄

Di sini, saya sertakan 3 link kraf yang telah disiap didraf. Huruf alif hingga ta.

Alif - arnabun
Ba - Battun (itik)
Ta - Timsah (buaya)




Semoga bermanfaat. Doakan kami sekeluarga. Terima kasih.

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Fanpage : Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015