Selasa, 8 Januari 2019

Misi Membaca 2019 : #Buku1 Kartunis Muda



Seronok membaca kesemua 14 buah cerpen kanak-kanak ini. Malahan, ia memberi idea bercerita kepada anak-anak.

Kelakar pula cerita Tertangkap Harimau. Ada dua orang penduduk kampung iaitu Baba dan Bubu yang licik dalam mencuri. Suatu malam, mereka ingin mencuri kambing.

Dalam keadaan gelap, mereka dapat memilih seekor kambing gemuk dan besar. Peliknya, kambing itu tidak mengembek.

Dengan girangnya, mereka pun mengikat kaki dan membawa kambing itu keluar. Dalam perjalanan, kilat memancar dan ternampaklah oleh Bubu bahawa haiwan yang dibawa oleh mereka bukan kambing tetapi harimau!

Bertempiaranlah mereka lari menyelamatkan diri. Semoga mereka insaflah kan ;) Anak memang ketawa dengar cerita ini.


Setiap cerpen ada kekuatan dan kelebihan tersendiri. Bagi saya, saya tertarik juga dengan Bagai Tempua Bersarang.

Nasihat atok kepada cucu amat berkesan. Menggunakan perumpamaan lama. Saya pun baru tahu, burung Tempua membina sarang dengan lebih 1000 helai daun rumput. Subhanallah, gigihnya!

Aidil yang culas membuat kerja rumah diadu perangainya kepada datuknya. Jadi kesempatan Aidil berada di kampung, datuk mengajak Aidil memancing ikan di sawah dan bersiar-siar di kampung.

Kisah Ujian Kejujuran memang kisah yang dekat dengan anak-anak. Mungkin berlaku dalam kalangan mereka lagi. Saya pernah ulang cerita ini sebelum anak-anak masuk sekolah 2 Januari lepas. Maklumlah anak pertama kali masuk sekolah.

Kisah murid yang meniru kawannya sehingga tertangkap oleh guru. Tetapi tidak mengaku di awalnya sehingga guru terpaksa membuat satu ujian khas bagi mengenalpasti pesalah.

Selepas disiasat, murid yang meniru mengatakan yang dia tidak dapat keluar bermain pada waktu petang jika tidak siapkan kerja sekolah.

Memang recommended untuk bacaan anak-anak 👍🏻 Boleh dapatkan buku ini dengan Cikgu Helmi.


Aina Dayana Hilmi
ainadayanahilmi@gmail.com
013-361 3516

Tiada ulasan:

Catat Komen

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015