Ahad, 27 Januari 2019

MisiMembaca2019 #Buku7 Ayat-ayat Allah Pada Tubuh Manusia


Buku ini menarik minat saya apabila penulis mengupas fakta sains dan dikaitkan dengan ayat Quran berkaitan penciptaan anggota badan manusia.

Subhanallah.

Walau sudah selesai dibaca berhari-hari, saya masih teringat apa yang dibaca. Kagum dengan fakta baru yang saya ketahui. Betapa ceteknya ilmu diri nak dibandingkan dengan segala ciptaan Allah.

Ada mengenai mata, telinga, otak, hidung dan rambut (ada banyak lagi tajuk sebenarnya).

Berkenaan dengan hidung. Sebenarnya ada banyak lapisan yang Allah sediakan sebelum udara bersih dapat dihirup oleh manusia. Itulah fungsi rerambut di dalam lubang hidung membawa kepada tekak seterusnya ke paru-paru. Ia bertindak menapis udara dan menghalang bendasing masuk ke dalam paru-paru.

Sebab itu apabila bersin, kita disunnahkan mengucapkan alhamdulillah kerana boleh jadi ada bendasing mahu masuk tetapi badan bereaksi mengeluarkannya. Dikatakan kelajuan bersin mencapai 950km/jam.

Bagi fungsi otak pula, aktiviti di dalam otak sentiasa bergerak aktif selagi mana kita membaca, mentadabbur dan sebagainya. Setiap kali ada aktiviti ini, sinaps otak akan bersambung. Namun, jika tiada aktiviti ilmiah, komunikasi antara sinaps akan terhenti. Subhanallah.

Sebab itu banyak anjuran baginda sollallahu 'alaihi wasallam menggalakkan umatnya menuntut ilmu. Ia bukan sahaja menjadikan kita pandai tetapi menyumbang kepada kesihatan otak.

Awesome!

Bagi anda yang ingin dapatkan buku ini boleh hubungi Facebook Abu Ilkiya atau hubungi saya. Saya cuba bantu dapatkan buku ini.

Jumpa lagi.

Buku 7 / 2019

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : Aina Dayana Hilmi | tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015