Selasa, 31 Januari 2023

Aieesyah buat apa hari ini

Dalam kesibukan umi abi mengejar masa menyiapkan tugasan sekolah, ada anak-anak riang ribena yang hoora hooreyy bermain di halaman rumah terutamanya si bongsu.

Aieesyah Buat Apa Hari Ini?


Pantang pintu terbuka terus laju menuju halaman rumah. Laman hadapan memang bersimen sejak dahulu memudahkan aktiviti, maka seronoklah dia berjalan ke sana sini. Adakala sampai menuruni bukit! Memang bahaya sebab jalan kampung sibuk dengan kenderaan lalu-lalang. Allah, berderau darah.

Dalam tak sedar, dia boleh bermain rumput dan makan batu dan pasir yang ada. Tahu-tahu mulut sudah comot dengan kesan pasir. Huhu. Ini nak lawan Aman agaknya. Aman semasa kecil suka sangat makan habuk kayu. Pernah dia duduk di depan pokok di rumah nek ummi, makan sampai licin habuk kayu pada batang pokok bunga tu. Huwaa..

Bila diletak di dalam rumah, jadi Dora The Explorer pula. Habis diselongkar tisu dalam bilik abang, keluarkan buku dari rak, memanjat katil dua tingkat kakak dan makan susu pekat manis di dapur. Sudah pasti dia memanjat kerusi dan mengambil bekas tin susu di situ. Ya rabbi anak ini.

Sebenarnya Aieesyah, Ahla dan Aman tak sihat seminggu ini. Tapi aktifnya ya ampun. Haha. Sudah dua kali ke klinik. Hari ni kerana mata mereka semua mengeluarkan tahi mata yang banyak. Orang tua dulu-dulu kata panas dalam. Tapi doktor khabarkan ini ialah sakit mata tapi tidak serius. Mata mereka masih putih dan tiada timbul kemerahan. Diberi ubat titik dan paracetamol. Harapnya semua sihat segeralah. 

Umi abi tak dapat nak cuti. Kami pun cuti sakit.
Doakan kami sekeluarga ya. Semoga urusan kalian juga dipermudah.

Aina Dayana Hilmi,
31 Januari 2023.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015