Khamis, 12 Januari 2023

Misi Bekal Ummi

 Misi yang saban tahun pasti jadi azam. Cuma kekangan dan kelemahan diri sendiri menjadikan azam ini turun naik. Setakat dua minggu persekolahan ini masih cemerlang lagi tahapnya. Harap berkekalan hingga akhir sesi akademik ini.


Persiapan

Hari Jumaat ialah hari saya menulis rancangan menu untuk minggu berikutnya. Saya senaraikan cadangan sarapan dan makan tengahari. Kemudian barulah saya senaraikan barang dapur yang perlu dibeli. Hari Sabtu merupakan hari yang seronok membeli-belah di pasar. Haha.

Kita boleh perasan kenaikan harga barang setiap minggu. Nanti mulalah termenung depan sayur-mayur dan ikan tu sambil mencongak bajet atau adjust semula menu. Eheh, biasa buat? Begitulah. 


 Menu sarapan

                  


Menu tengahari


Ada hari tak dapat buat juga. Tapi sekurang-kurangnya sudah bersedia dengan menu. Oh, pagi-pagi memang tak sempat nak ambil gambar bekal. Ini pun dah sub kerja buat air dan setup meja kepada anak-anak. Perlahan-lahan lepas ini nak bahagi tugas menyediakan sarapan pula. Insya-Allah.

Atas meja perlu susun 6 bekas makanan mewakili saya dan suami, tiga orang anak yang bersekolah rendah dan bayi. Lagi dua orang tak perlu dibekalkan makanan. Air minuman juga isi sendiri dan kalau boleh sudah siap diletak pada beg sekolah masing-masing. Keluarga besar, perlu fikir tip and trick untuk optimumkan masa bersiap waktu pagi. Kalau tidak, umi stres. Hiks.

Jauh dari sempurna. Ini pun selalu orang komen. Entahlah, kita jalan terus dan cuba baiki diri, kan?

Jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015