Sabtu, 20 Januari 2018

Ulasan buku : Ibunda Para Ulama


Sumber gambar : di sini
Sudah lama saya lihat buku ini dipromosikan namun baru ini saya dapat membacanya. Terina kasih kepada adik ipar yang sudi meminjamkan buku ini.

Buku Ibunda Para Ulama terbahagi kepada beberapa bahagian. Penulis membawa kisah bonda para sahabat, bonda para ulama dan bonda para mujahid.


Kebanyakan nama sahabat yang dipetik memang terkenal dalam sirah nabawiyah manakala nama-nama tokoh ulama dan mujahid memang sebahagian besarnya tidak saya kenali. 


Namun membaca profil kebanyakan para bonda, menemukan beberapa persamaan. Kesemua bonda merupakan wanita solehah dan mempunyai visi dan matlamat yang kukuh.


Mereka meniup semangat dan memberi motivasi supaya anak-anak belajar dengan tekun dan berjaya. Kasih sayang yang diberi disulam dengan nasihat dan dorongan yang kuat menjadikan anak-anak mereka berjaya menjadi aset berharga kepada agama di dunia dan di akhirat.


Banyak penghargaan yang dirakam oleh para ulama ini kepada ibu mereka.


Ada yang mengatakan bahawa bondanya seorang yang hafaz al-Quran, khatam 2 kali dalam sebulan, melazimi majlis ilmu dan kuliah di masjid, memperuntukkan masa khas untuk membaca dan tidak meninggalkan qiamullail.


Masya Allah. Padan benarlah melahirkan tokoh yang hebat dan terbilang. Peringatan untuk diri sendiri 💪


Buku 5 / 2018


#readingchallenge

#iRead2018

Aina Dayana Hilmi

Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015