Ahad, 16 September 2018

Library is a treasure 6


 Kali ini ke perpustakaan ada beberapa peristiwa dialami. Pertama, ada buku yang tidak kami pinjam berada dalam senari pinjaman. Kedua, ada 3 buah buku tertinggal di rumah. 

Ketiga, pustakawan di kaunter tidak membenarkan saya menyambung tarikh pinjaman bagi buku-buku yang tidak dibawa. 

Agak lama juga saya berusaha untuk menyambung tarikh pinjaman kerana pustakawan-pustakawan sebelum ini telah menjelaskan peraturan ini. Akhirnya saya diam sahaja.

Tetapi sebelum pulang saya berjaya menyambung tarikh dengan pustakawan lain. Sabar sahajalah.

Kami pergi meminjam pada Sabtu 15 September 2018. Terkejut melihat ramainya pengunjung perpustakaan. Baru teringat yang musim peperiksaan tidak lama lagi. Patutlah.

Diam-diam memerhati anak-anak yang datang. Berpasangan lelaki dan perempuan, duduk bersebelahan berbisik-bisik. Atau yang datang berkumpulan makan beramai-ramai di kedai makan berdekatan.

Sedih, bimbang dan takut.

Anak-anak remaja ini masih perlu pantauan dari ibu ayah. Membiarkan mereka keluar dengan kawan-kawan sebegini haruslah mengundang rasa tidak selesa kerana bercampur lelaki perempuan.

Batas pergaulan, aurat anak-anak ini perlu dijaga. Benarkah boleh belajar dalam situasi begini? Lebih banyak berbual, ketawa, pandang-memandang. Allah Ya Allah, peliharalah anak-anak ini dan anak kami dari segala maksiat dan musibah.

Oh jauh pula menulis 😅 Okay, ini adalah pinjaman kami minggu ini. Tarikh pulang pada 6 Oktober 2018.

Pinjaman saya

Pandangan penuh

Pinjaman Abdullah dan Asma'

Pinjaman Khaulah
Minggu ini dapat bertemu kawan Khaulah, Damia. Seronok mereka bermain. Abdullah pun boleh geng dengan adik Damia, Zhariff. Moga ukhwah berkekalan.




Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015