Ahad, 24 Februari 2019

Buku Latihan 1000 Soalan Matematik Asas

Kemahiran asas matematik sangat perlu dikuasai oleh anak-anak. Lagi-lagi kemahiran mencongak.

Saya agak risau dengan perkembangan sebahagian anak-anak kelas mengaji yang rata-ratanya tidak minat matematik. Semudah sifir 7 x 5 pun tidak mampu dijawab terus!

Adakah sebab motivasi, silibus, sikap atau selainnya? Jika ditanya soalan tambah tolak dua angka pun mereka perlu masa untuk menjawab. Hmm..

Wahai anak, semoga kamu minat dalam apa jua pelajaram yang kamu tekuni. 

Bertitik tolak daripada peristiwa ini, saya fikir pendedahan kepada anak-anak sendiri perlu dimulakan dari awal.

Santai-santai beri soalan mudah merangkumi tambah dan tolak. Selalu beri latih tubi dan beri peluang anak mengira jumlah duit yang perlu dibayar ketika membeli di kedai.

Jika ibu ayah rajin, buatkan sendiri koleksi soalan spontan untuk anak jawab. Ada rakan saya memberitahu, semasa dia kecil dahulu, setiap hari pulang dari sekolah, ibu ayah akan berikan 100 soalan latihan untuk dibuat. Maka dia memang tidak mempunyai masa untuk leka menonton televisyen sebab sudah ada rutin seperti ini. 

Apabila buku 1000 soalan latih tubi ini dijual, saya tak lepaskan peluang untuk beli untuk anak-anak :-) RM4.90 sebuah merangkumi 4 asas kemahiran matematik : tambah, tolak, darab dan bahagi.


Antara kandungan buku :


Bukunya nipis. Ada 66 muka surat. Berbaloi kongsi dengan kawan-kawan untuk beli buku ini. Kos pos 10 naskah buku masih RM10. 


Jumpa lagi.

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015