Khamis, 7 Februari 2019

Misi Membaca 2019 #Buku10 Nafas Elbereth


Buku ini ialah novel kanak-kanak ditulis oleh John Norafizan terbitan JS Adiwarna (2012). Sudah lama tetapi saya baru berkesempatan membacanya. Buku ini dibeli semasa Kak Su buat jualan kotak misteri tahun lalu sebelum Jemari Seni menutup tirai operasinya.

Semasa sedang baca, baru saya perasan ini ialah Volum 2. Maknanya ada Volum 1 tetapi saya tidak memilikinya. Tak mengapalah.

Volum 2 Saga Aldarian : Nafas Elbereth seperti novel sains fiksyen. Ada dunia fantasi, pari-pari, nama yang pelik-pelik dan sudah pasti konfliknya juga nampak rumit.

Apa yang saya faham, Haikal dan abangnya, Fitri tercampak ke dunia Aldarian semasa mereka berkhemah di sebuah hutan. Haikal menjadi tawanan di sebuah istana dan disebut sebagai bakal raja kota itu. Bagaimana ia terjadi tidaklah dapat dipastikan. 

Namun Haikal sebenarnya mahu dijadikan proksi bagi mengaburi mata masyarakat. Jika berlaku hari perlantikan takhta raja, dia akan dibunuh dan jasadnya diambil alih oleh Azeroth, raja terdahulu yang kejam. Beliau tewas dalam satu peperangan tetapi tidak mati. Untuk kembali berkuasa, beliau perlukan jasad yang kuat dan Haikallah yang menjadi pilihannya.

Ada watak lain seperti Putera Adamian, Darius, Raja Pari-Pari, Magian pelbagai bangsa, Gil-Gil dan Orkos. Ada si Lilah dah Isyma yang membantu Haikal melarikan diri dari menjadi tawanan.

Malangnya ada kesilapan cetakan pada buku saya ini. Muka surat 125 hingga 200 tiada. Jadi saya tidak dapat mengetahui dengan lengkap apa yang berlaku kepada perjalanan mereka semua.

Tapi jika ada peluang mahu juga saya baca Volum 1 hingga 3 ini.

Sesuai untuk bacaan anak-anak terutama anak lelaki yang sukakan misteri dan cabaran.

Buku 10 / 2019

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015