Isnin, 11 Februari 2019

Misi Membaca 2019 #Buku11 Misteri Debunga Wangi



Penulis membawakan tiga watak utama. Aatif, Budail dan Dawid yang berkawan baik dan mempunyai minat mendalam terhadap bidang ketenteraan.

 Bonus minat membaca mereka membuatkan mereka bertuah memenangi lawatan percuma menaiki helikopter selama setengah jam dari pihak TUDM.

Asalnya, mereka mengikuti rombongan sekolah ke Kuala Lumpur. Semasa melawat ke Muzium Negara, ada pameran ketenteraan. Mereka mengambil kesempatan memasuki kuiz yang dianjurkan. Seronok bukan kepalang.

Juruterbang pelancong itu pula ramah melayan mereka. Lalu ditambah sedikit masa dan beliau membawa mereka ke hutan Pahang.

Malang tidak berbau, juruterbang terkena serangan jantung secara tiba-tiba sehingga menemui ajal! Helikopter terhempas di hutan Pahang namun alhamdulillah ketiga-tiga mereka terselamat.

Banyak kemahiran "survival" yang ada pada mereka terutamanya pada Budail. Ada manfaat dia selalu belajar dengan datuknya tentang selok-belok di hutan.

Antaranya kemahiran membina tempat berteduh, petua jika terkena luka atau cedera, kemahiran menangkap ikan, ciri keselamatan di hutan, makanan yang terdesak boleh dimakan ketika kecemasan, membuat sendiri peralatan senjata, emosi yang tenang dan lain-lain.

Secara langsung Aatif dan Dawid boleh belajar sekali.

Jika tersesat di dalam hutan, elakkan membina kem berdekatan sungai kerana dibimbangi terserempak dengan haiwan buas. Haiwan ini memang kerap ada di pinggir sungai kerana mencari sumber air dan makanan.

Boleh dibayangkan bagaimana ketiga-tiga mereka terpaksa makan siput babi. Hehe. Mereka panggang dahulu sebelum makan.

Dalam masa yang sama mujurlah Skuad Senoi Praaq turut menjejaki mereka. Namun, Aatif dan rakan-rakan berjalan sangat pantas dan mengambil masa untuk sukan ini menemui mereka.

Tanpa disangka Aatif, Budail dan Dawid terserempak dengan sebuah ladang ganja di tengah hutan Pahang! Tindakan bijak mereka dapat mengenalpasti pokok itu dan membakarnya sehingga punah seluruh tanaman. Mereka tidak lupa menutup hidung kerana bau yang kuat itu mampu mengkhayalkan mereka.

Memang waktu genting kerana dalam masa yang sama mereka diburu oleh penjenayah ganja tersebut. Sempatlah mereka melarikan diri kerana waktu sudah hampir malam. Namun mereka bertungkus-lumus menyiapkan jerangkap samar bagi melambatkan pergerakan penjenayah. Tambahan pula, mereka terperangkap di hujung tebing curam.

Syukurlah pasukan Senoi Praq sempat menemui mereka! Tumpas satu kes penanaman ganja di dalam hutan Pahang. Paling penting, mereka semua terselamat!

Berdebar je baca sepanjang cerita ni. Disebabkan novel ini agak tebal untuk anak lelaki saya, maka saya ceritakan serba sedikit sambil tunjuk gambar di internet. Haha. Bolehlah memacu semangat dia  untuk baca buku ini.

Buku 11 / 2019

Aina Dayana Hilmi
www.wasap.my/60133613516
Emel.: ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015