Rabu, 9 Disember 2015

Busy bag for travel



Minggu ini akan bermusafir. Selesai urusan mengemas beg pakaian, masa untuk memikirkan aktiviti sepanjang perjalanan.

Kali ini mahu memberi tumpuan kepada "word family". Sebenarnya terjumpa sebuah laman sesawang yang sangat menarik untuk ajar anak bahasa Inggeris. Ada banyak aktiviti disediakan. Ibu ayah boleh pilih, cetak, laminate dan jadikan "game book" atau "dry-erased book" yang mudah dibawa ke mana-mana insya Allah. Bolehlah ke www.schoolsparks.com ya :)

Asalnya mahu lukis dan tampal tetapi emak mencadangkan supaya dicetak dan laminate untuk tahan lama. OK saya kata.

Saya sediakan 4 jenis aktiviti untuk dua anak yang besar (5 tahun dan 3 tahun).

1. Gambar bakul dan "word family" at.

- Anak akan sebut dengan betul dan tampal mengikut warna.
- Saya gunakan velcro untuk lekatkan.





2. Gambar "fish bowl" dan "word family" ag yang dicetak atas template ikan.

- Anak akan sebut perkatan dengan tepat lalu ditampal pada mana-mana bahagian yang disukai.



3. Gambar bakul dan buah-buahan.

- Ada tujuan 2 dalam 1 untuk anakanda lelaki saya ini. Saya akan tuliskan kalimah (al-Quran) di atas buah-buahan dan minta dia baca dengan betul. Ala-ala "dry-erased activity". 

Seperti pernah disebutkan sebelum ini dia belajar mengaji dengan menggunakan papan putih. Masih belum mahu duduk menghadap Iqra' At-Taisir itu 😁



4. Gambar "fish bowl" dan template ikan yang kosong.

- Juga menggunakan kaedah yang sama seperti nombor 3 :)

Sedang memikirkan aktiviti bercerita atau story sack yang boleh dibawa. Insya Allah saya kongsikan nanti.

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Ummu Khaulah (Aina Dayana Hilmi)
Instagram : @ainadayanahilmi


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015