Sabtu, 5 Disember 2015

Lapbook Surah Asy-Syams


.Surah Asy-Syams adalah surah ke-91 dalam al-Quran, tergolong dalam surah Makkiyyah kerana diturunkan di Makkah. Mempunyai 15 ayat.


Sebak terasa tatkala membaca tafsir Surah Asy-Syams dalam Kitab Tafsir Al-Munir Juzuk Amma karangan Dr Wahbah Al-Zuhaili (semoga Allah merahmatinya).



Allah bersumpah dengan 7 perkara ; matahari, bulan, siang, malam, langit, bumi dan jiwa. Semua ini menunjukkan kepunyaan Allah yang agung dan tiada tandingannya. 


Sedikit perkaitan dengan surah sebelum ini (Surah Al-Balad) di mana dalam surah tersebut Allah menjelaskan tanda-tanda golongan kanan dan kiri. Dan di dalam Surah Asy-Syams ini Allah menjelaskan ciri-ciri khususnya.

Kedua, dalam Surah Al-Balad dinyatakan balasan orang kafir di hari akhirat dan di dalam surah As-Syams ini dinyatakan balasan kepada orang kafir ketika masih di dunia.

Kisah kaum Thamud turut disebut dalam surah ini. Allah memberi contoh kaum yang kotor jiwanya, yang tidak menjaga dengan baik perintah dan hukum Allah.

Kesimpulannya, surah ini memberi MOTIVASI kepada manusia ke arah ketaatan dan PERINGATAN supaya manusia tidak melakukan maksiat.



Sehubungan dengan itu Allah ilhamkan untuk membuat lapbook ini dengan anak kerana sudah nampak kecenderungannya untuk membaca terjemahan al-Quran. Sebelum ini dia hanya membaca al-Quran tanpa melihat terjemahan.

Saiz lapbook kali ini lebih kecil - lebih kurang saiz A5 dan boleh dibuka empat penjuru.



Kulit hadapan lapbook


Bukaan pertama

Gambar dari kiri :

1- Diletakkan kepingan jigsaw puzzle dalam dua plastik. Bahagian atas diletakkan cantuman yang betul dan bahagian bawah tempat menyimpan jigsaw puzzle.

Gambar untuk mewarna.

2 - Ada Surah Asy-Syams dan helaian bawah itu adalah cari kata (word search) berdasarkan perbendaharaan kata dalam surah Asy-Syams. Sebentar lagi saya kongsikan.

3 - Bukaan sebelah kanan (lihat di bawah)


Bukaan penuh - gambar di tengah lapbook

Ada tiga bahagian di sini. Vocab pilihan daripada surah Asy-Syams. Saya memilih 9 patah perkataan untuk dipelajari iaitu :

1. شمس - matahari
2. القمر - bulan
3. النهار - siang
4. ليل - malam
5. سماء - langit
6. أرض - bumi
7. النفس - jiwa (manusia)
8. الفلاح - berjaya
9. ناقة - unta betina
Saya bina cari kata ini kerana akhir-akhir ini anak berminat dengan permainan ini. Hanya buat sendiri tanpa bantuan komputer dan laminating plastic kerana ketika membuat lapbook ini bahan-bahan tersebut tiada bersama.

Saya tuliskan di atas kertas A4 putih dan masukkan ke dalam plastik. Selotep. Anak akan menggunakan whiteboard marker. Selepas buat boleh padam. Jimat ;)


Cari kata perbendaharaan kata


Zoom - jigsaw puzzle

Jigsaw puzzle juga saya lukis dan warna. Ada tiga keping. Saya kira sepatutnya menggunakan gambar real tetapi tiada sumber ketika ini. Mahu pantas siap, lukis sahajalah. Saya tampal pada kad manila sebagai tapak ;)


Bukaan penuh lapbook - bahagian dalam


Bukaan penuh - bahagian luar
Hampir 100% saya gunakan bahan dari internet. Insya Allah sedikit masa lagi saya muat naik bahan-bahan membuat lapbook ini.

Cuma, sebagai pesanan untuk diri saya juga, jika mencari potongan ayat atau surah dari internet baca terlebih dahulu dengan merujuk al-Quran atau scan sahaja Al-Quran kerana insya Allah tanpa ragu. 

Beberapa laman yang saya periksa terdapat banyak kesalahan pada struktur ayat, tanda tajwid yang tidak lengkap dan terdapat perubahan baris - kesannya akan berubahlah makna, bukan?

Semoga bermanfaat. Wallahualam.

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Ummu Khaulah (Aina Dayana Hilmi)
Instagram : @ainadayanahilmi

2 ulasan:

  1. Peringatan yang bagus. Kadang2 sbb teruja nak print sampai tak perasan nak semak dulu.

    BalasPadam

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015