Rabu, 23 Disember 2015

Kaedah Menghafaz menurut Syeikh Qurra Masjid Nabawi


Tip menghafaz al-Quran. Dikongsikan oleh SS Datuk Dr Zulkifli bin Mohamad al-Bakri di dalam bukunya - Puteriku Nasihat Abah Untukmu terbitan Pustaka Cahaya Kasturi.


Sumber gambar : Web Pustaka Cahaya Kasturi


Sedikit pengenalan tentang buku ini. Ini ialah buku ketiga yang dikeluarkan oleh Dr Zulkifli dalam siri nasihat untuk anak-anaknya.

Buku pertama bertajuk Nota Untuk Anakku ditujukan untuk anak sulungnya, buku kedua bertajuk Wasiat Untuk Anakku tampil untuk anak keduanya dan kini Puteriku Nasihat Abah Untukmu khas untuk puteri ketiganya.



Sumber gambar : Web Pustaka Cahaya Kasturi


Meskipun kesemua buku ditulis untuk anak-anaknya tetapi Dr mengolah ayat yang sesuai untuk bacaan umum. Masya Allah saya jarang berjumpa buku seumpama ini.

Tidak terlalu skema ayatnya sehingga mudah dibaca dan difahami, banyak sudut pandang dalam kehidupan, pelajaran dan akhlak disentuh, dan sangat terasa luasnya ilmu Dr dalam menggarap nasihat untuk anak-anaknya.

Baik berbalik kepada buku ini, saya tertarik dengan kaedah hafazan yang disyorkan oleh Syeikh Qurra Masjid Nabawi. Dr Zulkifli mencatatkan : 


Kaedah ini sebenarnya untuk mereka yang sudah menghafaz tetapi menghadapi masalah untuk membacanya secara hafazan.

Ada 3 peringkat :

1) Khatam Al-Quran kali pertama.

Baca 3 juzuk pertama secara melihat Quran setiap hari selama sebulan. Bulan kedua baca juzuk 4, 5 dan 6 setiap hari selama sebulan. Begitulah seterusnya sehingga khatam.

2) Khatam Al-Quran kali kedua.

Baca 3 juzuk pertama secara melihat Quran setiap hari selama 20 hari. Kemudian baca juzuk 4, 5 dan 6 setiap hari seama 20 hari juga dan prosesnya berterusan sehingga khatam.

3) Khatam Al-Quran kali ketiga.

Baca 3 juzuk pertama setiap hari dalam tempoh 10 hari. Begitulah seterusnya sehingga khatam. Akan mengambil masa selama 5 bulan.


Proses ini akan mengambil masa selama 1 tahun 9 bulan 20 hari. Apa yang penting ialah ISTIQAMAH. Masya Allah, la haw la wala quwwata illa billah. 

Ya Allah, kurniakan kekuatan kepada kami untuk menghafaz dan istiqamah dijalan-Mu. Amin.


Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Ummu Khaulah (Aina Dayana Hilmi)
Instagram : @ainadayanahilmi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015