Selasa, 14 November 2017

Ulasan Buku : Rokok Terakhir di Dalam Asbak


Suatu hari, melintas reviu buku ini di dinding Facebook saya. Saya baca sepintas lalu. Namun sebenarnya terkesan dengan gambar buku. Kemudian, baru baca tajuknya.

Saya terdiam.

Ya, berbicara tentang rokok ini..memang saya sedikit beremosi. Saya teringat akan seorang ahli keluarga yang merupakan perokok tegar sejak usia remaja. Saya doakan beliau dan semua perokok berjaya berhenti menghisap rokok.

Tanpa saya sangka, rupanya salah seorang penulis ini berada dalam friendlist di Facebook. Lalu saya hubungi beliau dan mendapatkan buku ini.

Membaca buku ini, membuatkan saya lebih memahami "tahap kekebalan" seseorang perokok dengan apa jua teguran dan nasihat. Ia sudah umpama ketagihan atau sebenarnya penyakit yang tidak dapat dielakkan.

Satu demi satu helaian diselak. Sesak dada membaca kesan merokok kepada sebahagian ini. Ada yang menghidap kanser pita suara, ada yang berusaha berhenti menghisap rokok dan ada yang diserang angin ahmar. 

Semoga Allah memberkati usaha mereka dalam menyebar manfaat. Terima kasih juga kepada para doktor yang berusaha membantu golongan ini untuk terus survive dan menjalani hidup sihat.

* Boleh dapatkan buku ini dengan Cikgu Jiha Shuib di Facebook beliau.

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015