Jumaat, 15 Disember 2017

Aktiviti dengan buku : Robo Belajar Tentang Manusia


Alhamdulillah, kami sudah pun terima buku baru Dr Anayasmin Azmi berjudul Robo Belajar Tentang Manusia.

Kenapa namanya Robo? Sebab ia memang sebuah robot yang boleh bercakap 😃 Watak Ziyad dan Safeeya di dalam buku ini berinteraksi dengan Robo yang banyak menyoal tentang manusia ; lelaki dan perempuan.

Sebagai permulaan, kami baca bahagian pertama buku ini yang dimulakan dengan ayat Quran dari Surah At-Tin dan Surah Az-Zariyat ayat 56.


Anak sulung dan kedua diberi tugasan mencari dan membacakan ayat-ayat ini. Anak-anak yang lain turut sama mengikuti bacaan.



Banyak juga soalan dan celoteh mereka berkenaan perkembangan manusia. Habis semua nama sepupu, bapa saudara dan ahli keluarga disebutnya. It's okay. Itu tandanya mereka sudah ada pengalaman sedia ada. Raikan sahaja.

Kami turut membuat aktiviti yang dicadangkan iaitu mencari daun segar dan layu dan disusun berperingkat.


Tengahari panas pun sanggup keluar rumah cari daun. Alhamdulillah, atok banyak tanam pokok keliling rumah, anak-anak bebas pilih daun pokok mangga dan daun pokok bunga yang ada.



Sebagaimana yang kakak buat, itu jugalah yang adik-adik mahu buat juga 😂 Hasilnya samalah untuk ketiga-tiga beradik ini. Bolehlah nakk... Alhamdulillah.



Akan sambung bahagian kedua iaitu perbezaan antara lelaki dan perempuan. Insya Allah.

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015