Khamis, 28 Disember 2017

Tarbiah Hati


Catatan #throwback Program Kem Anakku Soleh Solehah di Air Panas, Jasin.

Dalam sibuk mengawas anak-anak ini mandi kolam, telinga terdengar jelas jeritan gembira seorang anak dari ruang sebelah. Toleh punya toleh tak nampak pula sebab ramai orang.

Tatkala mendaki tangga mahu kembali ke tempat duduk, mata menoleh ke kolam dan oh, sudah tahu empunya suara. Masya Allah 😊

Seorang anak tuna lihat sedang disantuni oleh ayahnya dengan gembira dan sabar. Seronok benar si anak bermain air dan pelampung besar. Mata yang tidak dapat melihat tidak menghalang anak ini menikmati keseronokan bermain air! Doa yang baik dititipkan dalam hati buat adik ini dan keluarganya.

Menjelang tengah hari, si kecil sudah mula menangis kehausan. Mahu tidur pun ya juga. Saya bergegas ke surau perempuan melabuhkan punggung dan menyusukan anak.

Seorang demi seorang memenuhi ruangan. Dan muncul sebuah keluarga yang terdiri dari nenek, ibu dan seorang anak perempuan.

Sekilas pandangan, saya mengetahui anak ini anak istimewa (Cerebral Palsy). Subhanallah, manis sungguh senyumannya. Memandang ke arah saya sambil menggapai tangan. Saya membalas senyumannya.

Melihat si ibu sabar menukarkan pakaian dan mendodoikan anak yang keletihan itu membuatkan saya menangis di dalam hati.

"Ya Allah, hari ini Kau tunjukkan dua buah keluarga yang mempunyai anak syurga. Istimewa sungguh ibu ayah yang menerima anugerah Allah ini. Bagaimana denganku? Kurniakanlah kesabaran dan jadikan daku hamba yang bersyukur atas semua pemberian-Mu."

“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah:155)

Sabar ini bukan main-main. Lihat janji Allah :

“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (Az-Zumar:10)

Subhanallah, tawaran yang hebat dari Allah! "Dicukupkan pahala mereka tanpa batas."

Moga dapat amalkan doa ini : 


Sumber gambar : di sini
Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015