Khamis, 19 April 2018

Ulasan Buku : Cikgu Bankrap oleh Zaharoh Fajar Nina


Terasa hari-hari bekerja yang
dilalui hambar?
Mula bosan dengan tugasan?
Selalu tertekan dengan kerenah anak-anak di rumah?

Bacalah buku ini. Susunan bahasa yang tersusun cantik, mendamaikan jiwa yang resah dengan pelbagai tugasan, mengetuk minda untuk bermuhasabah, menusuk ke dalam hati coretan ringkasnya.

Benar, buku ini tentang seorang guru. Pengalaman sehari-hari beliau sepanjang menjadi guru menemukan pelbagai sisi dalam diri si anak. Dari sekecil-kecil anak sehingga ke remaja usia si anak didik.

Melihat bagaimana guru ini menyantuni anak-anak itu, menyentuh jiwa mereka dengan tarbiah islami serta berusaha menjadikan diri dan orang sekeliling faham agama membuatkan diri saya sedar bahawa tugas kita memang banyak.

Tanggungjawab kita (ibu bapa) bukan biasa-biasa kerana proses pendidikan anak bermula sebelum anak kita dilahirkan lagi. Perlu seiring dan menyokong anak walaupun anak itu sudah masuk sekolah.

Apa yang saya dapati, seorang guru itu harus berjiwa besar, hatinya kental dan tawakalnya tinggi kepada Allah. Mengajar manusia yang berperasaan bukan robot yang tidak bernyawa.

Jika direnung, bukankah kita juga boleh mengambil pelajaran dari naskah ini? Semoga kita juga kembali ke 'sana' bukan sebagai Cikgu / Ibu Ayah yang bankrap dari pahala!

Buku 18 / 2018

#iRead2018
#Goodreads
#readingchallenge

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

1 ulasan:

  1. Menarik nampaknya buku ni. Tajuk pun catchy sangat. Masuk wishlist lah. Thanks kongsi ulasan buku ni Puan Aina.

    BalasPadam

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015