Ahad, 29 April 2018

Playgroup anak-anak menggunakan Kad Imbas Khadijah


Alhamdulillah, bersyukur kerana Allah izinkan playgroup ini berjalan lancar.

Kami berbesar hati atas kesudian Pn Khadijah Gani berkongsi pengalaman beliau mendidik anak mengenal huruf hijaiyah dan seronok mengaji al-Quran.


Antara untaian ilmu yang dapat dikutip sepanjang program :

☑ Bagi pendapat beliau, sebelum mengajar anak huruf berbaris, haruslah diajar terlebih dahulu huruf tunggal hijaiyah. Ini kerana di dalam al-Quran ada surah tertentu yang bermula dengan huruf tunggal.

Beliau pernah bertemu dengan anak didik kelas mengaji yang membaca alif .. lam .. mim sebagai a ~ la ~ ma.

Maka sejak dari itu, beliau mengenalpasti kelemahan dan perbaiki dari awal.

☑ Selepas anak-anak menguasai huruf hijaiyah tunggal, boleh ajarkan anak huruf berbaris atas, bawah dan hadapan dengan serentak. Sebab itulah bermulanya inovasi Kad Imbas Khadijah (KIK) ini.

Dengan lambakan gajet sekarang ini, anak-anak kita memang tidak boleh lari dari penggunaan gajet. Kerana ini memang zaman mereka. 

Jadi penggunaan KIK boleh dibuat dalam pelbagai cara. Sebutan, permainan, padankan dan sebagainya. Meraikan fitrah anak-anak belajar sambil bermain dan kebolehan belajar masing-masing sama ada jenis visual, audio atau kinestetik.

☑ Selepas anak menguasai huruf tunggal hijaiyah juga, bolehlah gunakan pelbagai teknik baca Al-Quran yang terdapat di pasaran. 

Teknik-teknik ini sama seperti teknik ajar anak membaca bahasa Melayu atau bahasa Inggeris. Tidak kisah pun kaedah apa yang ibu ayah mahu pakai. Yang penting asasnya perlu kukuh.

Antara teknik bacaan yang ditunjuk oleh beliau ialah : 
- iqra'
- iqra' at-taisir
- Kaedah Al-Matien
- Muqaddam Nur al-Hayah resm uthmani.

Boleh cari di pasaran jika berminat mengetahui kaedah yang digunakan.

☑ Inovasi Kad Imbas Khadijah

Menggunakan emoticon untuk menarik minat anak-anak belajar. Kreatif, kan? Dengan gaya buka mulut untuk huruf berbaris atas, gaya nampak gigi untuk huruf berbaris bawah dan muncungkan mulut untuk huruf berbaris hadapan.

(Siapa ya yang bertuah dapatkan Busy Book KIK dahulu? Crafter terkenal yang buatkan busy book tersebut. Memang sangat kemas dan comel!)

☑ Teknik menggunakan KIK

Cara beliau ialah ajar 5 huruf sehari. Jadi dalam masa seminggu anak-anak sudah mengenal dan mengecam huruf tunggal hijaiyah ini dengan baik. Masya Allah!

Bagi anak-anak yang mempunyai masalah sedikit, biasanya akan ambil masa selama 2 minggu untuk kenal semua huruf hijaiyah tunggal ini.

Walaupun banyak testimoni dan maklum balas yang anak-anak mampu mengecam dalam masa 7 hari, tidaklah beliau gunakan untuk claim produk KIK ini kerana cara belajar setiap anak adalah berbeza.

Cara bermain :

Mengecam huruf hijaiyah tunggal

Selerakkan kad.
- Cuba cari di mana huruf yang tegak macam pokok kelapa?
- Cuba cari gambar bentuk kapal?







Mengenal pasti huruf berkembar

- Susunkan kad huruf berkembar dan kenal pasti huruf apa.yang tidak ada kembar?

- misalnya sin - syim
Sod - dhod
Tho - zho 
dan seterusnya


Bagi menyokong pembelajaran dengan Kad Imbas Khadijah ini, beliau reka dua helai poster besar. Satu, mengandungi huruf tunggal hijaiyah. Dua, huruf berbaris dengan emoticon tersebut.



Ada juga yang dapat hadiah dari Pn Khadijah :

Peserta pertama menerima hadiah. Tahniah Aisyah!

Senyum simpul Abang Ngah dapat hadiah

Hadiah untuk ibu - dimenangi oleh Pn Fadhilah. 

Alhamdulillah. Sungguh pun hujan lebat dan program berakhir lewat petang, kesemua 17 keluarga yang hadir tetap setia sehingga ke akhir majlis. Saya harap semua sempat menikmati jamuan yang disediakan. 

Saya selaku penganjur memohon maaf atas kekurangan dan kelemahan sepanjang mengendalikan sesi ini. Jika ada kebaikan, moga bermanfaat dan dapat disebarkan lagi kepada orang lain.

Istimewanya, apabila dapat bertemu dengan Pn Khadijah sendiri, mendengar perkongsian dan tip menulis daripada beliau. Subhanallah 💟


Ini sahaja yang sempat ambil gambar usai playgroup

Juga bertemu semula rakan lama sejak dari kampus maktab perguruan ; Nurul Khairun Naim sekeluarga, Kak Fida (agen dari Team LIN) yang awet muda 😉, Pn Ili (pelanggan tetap Tip Homeschooling Untuk Anak 😉), Pn Fatimah dan anak, Humairah dari Kuala Linggi dan rakan maya Pn Fatimah yang gigih memandu dari Seremban bersama 3 anak kecilnya.


Bersama Khairun. Sama-sama ada karya sulung baru terbit tahun ini 😍

Kak Fida



Masya Allah tabarakallah.

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Komen

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015