Rabu, 25 Julai 2018

Menziarahi kematian


Hari Sabtu lepas.

Pagi-pagi dapat panggilan dari seorang makcik. Berdebar juga sebelum angkat telefon. Ada kematiankah?

Ya.. Seorang bekas anak murid mertua yang istiqamah datang belajar mengaji di sebuah surau di Serkam meninggal dunia pagi itu.

Serta-merta ingatan terhadap beliau menerpa di ingatan. Kami sempat menziarahi beliau Syawal lalu. 

Dikhabarkan oleh anaknya, arwah ibunya berasa gembira pada hari tersebut. Mulutnya asyik memberitahu betapa gembiranya ustazah datang melawat. "Memang dah lama tunggu bila ustazah nak datang." 😥 Sebaknya dengar.

Ya Allah begitu sekali beliau menghargainya.

Ketika sampai di rumah beliau, orang sudah ramai. Kaum lelaki sedang membaca doa di beranda rumah, manakala di bahagian dalam, jenazah sedang dikafankan. Saya sempat mengikuti solat jenazah bersama orang perempuan di rumah. Solat diimamkan oleh anak ketiganya, Dr Zaidi.

Subhanallah. Wajah arwah sangat bersih dan tenang. Sebak terasa mengenang kebaikan beliau selama kami kenal. Beruntungnya beliau mempunyai anak-anak yang soleh dan solehah. Malah cucu-cucunya juga nampak tertib dan baik.

Saya rasa terharu. Mengenangkan betapa sabda Nabi Muhammad sollallahu alaihi wasallam tentang saranan menziarahi orang sakit :

Abu Hurairah ra meriwayatkan: “Aku mendengar Rasulullah saw bersabda : “Kewajiban seorang muslim terhadap seorang muslim yang lainnya lima perkara, iaitu: Menjawab salam, menziarahi orang sakit, mengiringi jenazah (ke tanah perkuburan), memenuhi jemputan dan mendoakan orang yang bersin.” [HR Bukhari & Muslim]

Ya Allah, bantulah kami mengikut perintah-Mu dan sunnah Rasulullah sollallahu alaihi wasallam 😭

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015