Jumaat, 13 Julai 2018

Sudah peluk anak hari ini?



Teringat pula semasa kecil dahulu. Sebelum pulang, selepas habis mengaji, kami akan bersalam dengan ustazah. Dan ustazah mengaji tu pasti akan memeluk kami. 

Suatu hari, dia bertanya, di rumah biasa peluk mak tak? Mak biasa peluk kamu tak? 
Kami ketawa sahaja. 

Ada seorang rakan saya menggelengkan kepala untuk kedua-dua soalan itu.

"Ha takpe, mari sini ustazah peluk kamu."

Seingat saya, kawan tu memang tak biasa dan agak kekok semasa dipeluk oleh ustazah. Tetapi raut wajahnya selepas itu tidak dapat saya lupakan. 

Tapi disebabkan saya masih keanak-anakan ketika itu, tidaklah saya ambil kisah atau bertanya lanjut kepada dia.

Kini baru saya menyedari, kuasa pelukan itu dapat menzahirkan kasih sayang yang lebih mendalam selain memberi ketenteraman kepada emosi anak-anak.


Apatah lagi membaca perkongsian Pn Yasmin Sari tentang perbualannya dengan seorang anak murid remajanya yang difitnah telah "ditebuk". Sangat sedih membaca luahan hati si anak itu.

Lalu, saya mengambil catatan saranan Puan Yasmin apabila mendengar anak mengadu apa-apa masalah :

☑ RESPON dengan serius dan segera.
☑ Biar anak meluahkan, jangan cepat beri solusi.
☑ One to one session.
☑ Penuhi tangki emosi.
☑ Eye contact, eye level.
☑ Dengar dengan hati.

Insya Allah. 

"Saya ibu yang sabar dan penyayang" 💪

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015