Selasa, 10 Julai 2018

Ulasan Buku : Dari Subis ke Bologna


Buku ini telah lama saya baca tetapi baru berkesempatan membuat ulasan.

Buku ini saya kirim dengan Personal Shopper PBAKL, Cik Wanza. Harga sudah lupa berapa RM.

Bukunya tebal, terasa berat apabila dipegang. Kertas berwarna putih dan semua perkongsian menarik dan bermanfaat untuk para GPM (Guru Perpustakaan dan Media).

Kagumnya baca dengan usaha para GPM, Pegawai PPD, Guru Besar dan Pengetua dan lain-lain dalam membangunkan Pusat Sumber Sekolah masing-masing. Memang selayaknya mereka mendapat pengiktirafan dan anugerah-anugerah tersebut. Masya Allah.

Terasa kerdil pula diri tatkala membaca buku ini. Ya, dahulu pernah berada di posisi ini tetapi dalam keadaan sedikit berbeza. Negeri Melaka terpilih menjalankan program PT Rintis N17, maka jawatan GPM di Melaka diapungkan dan diganti dengan jawatan Penyelaras Pusat Sumber.

Saya tidak mahu mengulas panjang tentang program rintis berkenaan (yang telah ditamatkan ekoran tiada bajet kerajaan terdahulu) namun saya sangat memuji dan hargai PT N17 sekolah saya, Pn Siti Zuraidah Abu Hassan. Beliau sangat rajin, cekap dan memudahkan orang. Moga Allah mudahkan urusan beliau juga. Amin..amin..

Kembali kepada buku ini, memang sesuai dijadikan rujukan para GPM. Banyak idea baharu dan segar dikongsi oleh 'otai-otai' GPM. 

Saya tabik pada guru-guru ini. Sangat berdedikasi dan bersemangat waja.

Ada yang membina kafe perpustakaan, ada yang membina perpustakaan bergeram di dalam sekolah, ada yang membuat pelbagai usaha meningkatkan NILAM, ada yang mencipta permainan menarik berdasarkan bahan yang dibaca dan sebagainya.

Buku 42 / 2018

#iRead2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015