Selasa, 14 April 2020

Mengajar common words

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.


Minggu ini saya baru mulakan ajar anak nombor tiga (Kak Teh) membaca Bahasa Inggeris. Disebabkan dia tak boleh teruskan fonik, maka saya cuba guna e-Xra. Memandangkan sebelum ini dia sudah guna e-Xra Bahasa Melayu jadi saya fikir teruskan sahaja dengan teknik ini.

Buku ini ada 3 buah. Untuk Buku 1. Modul latihannya bertulis 1-2. Permulaan buku anak-anak perlu suruh huruf a hingga z dan beberapa suku kata.





Hari ini hari ketiga dan kami masih berada pada common words.


Knowing Kak Teh, saya perlu beri banyak pendedahan kepadanya. Maka saya ambil keputusan untuk buat tambahan BBB (bahan bantu belajar). 

Buku Mini "a"

Hanya ada gambar dan frasa nama. Saya lukis dengan pensel sahaja, Kak Teh warnakan.









Buku Mini "an"

Sama konsep dengan buku "a"








Buku Mini "and"

Lain sedikit isinya. Tertarik dengan worksheet yang di"Google" jadi saya cuba buat versi saya sendiri.







Alamak. Tak jelas. Cari perkataan "and" yang tersembunyi.



Buku Mini "am" dan "is"

Buat buku cerita.









Alhamdulillah Allah izinkan ianya membantu anak mengecam dan menyebut dengan betul. Ummi buat berjam-jam, kamu baca tak sampai 5 minit dah dapat 😂 Bertabahlah ummi nak fikir BBB lain lepas ni.

Yeah, ummi akan terus usaha insya Allah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015