Selasa, 24 Oktober 2017

Belajar Bahasa Arab dengan 2 ibu ini..


Saya suka ikuti (follow) Pn Lu'lu Mahfuzah di Facebook. Beliau konsisten berkongsi bahan bantu belajar anak (Bahasa Arab) yang kita boleh gunakan.

Ada kad imbas bahasa Arab, ada latihan (worksheet) pra tulis huruf hijaiyah, jigsaw puzzle warna, Hadith Worksheet (belajar hadis dan belajar menulis sebab tulisannya dot to dot) dan macam-macam lagi.

Kita klik save and print sahaja nanti.

Pn Nisa' Jauri juga istiqamah berkongsi cara belajar Bahasa Arab sehingga wujud Telegram @ibubelajarbahasaarab. Nanti saya cari semula link Telegram itu. Insya Allah.

Pn Nisa' Jauri atau dikenali Bonda Lutfi ada berkongsi nota, contoh ayat berserta gambar serta sedia menjawab pertanyaan ahli kumpulan.

Antara contoh yang telah kami pelajari :

(Kredit gambar kepada Pn Nisa' Jauri)






Hari ini saya berkesempatan menggunakan helaian dari Hadith Worksheet (Pn Lu'lu Mahfuzah) yang saya bukukan. Buat 3 set untuk 3 anak. Harap tidak berebut dan tahu jaga buku masing-masing (ini masih praktis lagi 😆)


Sumber gambar : koleksi peribadi

Ada 15 potong hadis berserta makna. Anak boleh trace semula tulisan.

Hadis pertama la taghdob, walakal jannah (maaf saya tiada tulisan jawi di telefon) maksudnya : Jangan Marah, Syurga buatmu. Hadis riwayat Ibnu Abu dunya.

Gulp! Saya rasa ketiga-tiga anak memandang saya. Saya pun rasa malu sebab selalu sahaja membebel (baca : marah) 😅 Maka hari ini berazam untuk berubah. Insya Allah.

Insya Allah, moga kami istiqamah membaca dan belajar hadis setiap hari.

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.con
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015