Isnin, 30 Oktober 2017

Mati itu dekat


Awal minggu ini, emak saya ke Kuala Lumpur dan menginap beberapa hari di rumah adik. Ada seorang saudara kami meninggal dunia.

Lalu, apabila emak pulang, kami duduk berbual. Saya memberitahu emak, betapa kakak arwah menceritakan yang arwah semasa jatuh sakit, badan dan mukanya lebam-lebam. Tetapi kuasa Allah, selepas meninggal dunia, mukanya bersih sekali. Ramai orang hadir dan solat jenazah untuknya. 

Allahu akbar.

Ibu mertua saya menceritakan arwah ini baik orangnya. Beliau banyak juga membantu keluarga mertua saya satu masa dahulu. Emak saya pula menceritakan arwah mengambil upah membersihkan rumah, mencuci kain dan seorang yang pemurah.

Semasa kecil dahulu, bila ada orang buli, dia hanya diam sahaja, tidak membalas. Apabila nampak kawan-kawan lalu, dia akan beri makanan yang ada padanya untuk berkongsi. Allahu akbar, turun air mata saya mendengarnya. Emak kata dia orang susah tetapi sifat pemurahnya itu memang menyentuh hati.

Lalu, bagaimana dengan diri sendiri? Subhanallah.. 

Sesungguhnya kehidupan dunia  itu hanyalah permainan dan senda gurau. Jika kamu beriman serta  bertawakal, Allah akan memberikan pahala kepadamu, dan Dia tidak meminta hartamu. (Surah Muhammad ayat 36)
Melihat orang yang (insya Allah) menemui ajal dalam keadaan yang baik, elok, terfikir akan diri sendiri. Bagaimana pengakhirannya nanti?

Ya Allah, ampunilah kami..

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015