Sabtu, 29 Oktober 2016

Lazy 8



Awal tahun ini, semasa masuk ke kelas tahun 2, ternampak kertas berconteng ini. Pembantu pengurusan kelas memaklumkan anak murid ini baru mengikuti terapi daripada 3PK yang ada di sekolah kami namun dia tidak tahu istilah sebenarnya. 





Hari ini baru saya ketahui apa signifikan 8 pada kertas di atas. Hehe.. punyalah lama dan saya juga tidak sempat mencari maklumat berkaitannya.

Baru-baru ini terbaca perkongsian Pn Nurul Fazrena Kamal di Facebooknya yang berkongsi tentang Brain Gym dan fungsi 8 ini.

Katanya (saya taip dalam bahasa dan kefahaman saya ya), lazy 8 ini dikenali juga sebagai midline crossing. Ia penting untuk perkembangan membaca, menulis, intelek dan keseimbangan badan anak. Pastikan anak berada di tengah kedudukan line itu sebelum mulakan tracing.

Pakar terapi di sekolah saya juga memaklumkan terapi diajar kepada anak khas sebagai asas mereka belajar menulis. Jika bulatan di sebelah kiri itu akan memudahkan kita menulis huruf a, d, c, y dan lain-lain. Jika bulatan di sebelah kanan, memudahkan menulis bentuk b, p, m, n dan lain-lain.

Sungguh, ilmu Allah itu sangat luas!

Dan Kami cabutkan segala dendam dan hasad dengki dari hati mereka, (di dalam Syurga) yang mengalir beberapa sungai di bawah (tempat) masing-masing, dan mereka pula bersyukur dengan berkata: "Segala puji tertentu bagi Allah yang telah memberi hidayah petunjuk untuk (mendapat nikmat-nikmat) ini, padahal Kami tidak sekali-kali akan memperoleh petunjuk kalau Allah tidak memimpin kami (dengan taufiqNya); sesungguhnya telah datang Rasul-rasul Tuhan kami dengan membawa kebenaran". Dan mereka diseru: "Itulah Syurga yang diberikan kamu mewarisinya dengan sebab apa yang kamu telah kerjakan".
(Surah Al-A'raaf ayat 43)

Wallahualam.

Aina Dayana binti Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Fanpage : Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Komen

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015