Sabtu, 22 Oktober 2016

DIY Folder Game 1


Dahulu, gigih buat busy bag untuk anak-anak. Kali ini berusaha bina folder game pula. Harap Khaulah dapat bantu membimbing adik-adiknya dengan aktiviti ini semasa minggu awal saya berpantang nanti :)

Folder game bahagian 1


Folder game bagi saya ialah satu bentuk kit pembelajaran dan permainan untuk anak-anak yang menarik dan mudah dibina. Jika anda anda pencetak, senang sahaja, buat carian di internet dengan kata kunci seperti free folder game printables, folder games for toddlers, folder game for preschool dan sebagainya. Akan keluar ratusan jika tidak ribuan laman sesawang yang menawarkan aktiviti ini. Save and print!

Namun bagi saya yang sudah kesuntukan masa ini (cepat penat dan sakit pinggang di hujung trimester tiga ini :)), saya memilih bahan yang ada di rumah sahaja. Pencetak pula rosak waktu ini. Alahai.. terpaksalah melukis sendiri, mewarna, menggunting dan menampal secara manual.

Bahan yang digunakan :

Kad Manila
Gam, gunting, pensel, pembaris
Warna - pensel warna, krayon
Selotep
Stiker
Katalog lama
Majalah lama
Lebihan pembalut hadiah

Anda boleh bahagikan folder game kepada beberapa kategori seperti :

* Padankan item - warna, bentuk, objek yang sama
* Jigsaw puzzle - saya gunting dari majalah dan katalog lama 
* Mengkategori - saya lukis dua gambar di darat dan di laut serta 4 objek. Anak akan letakkan kad tersebut pada keadaan yang sesuai.
* Matematik - belajar mengira
* Permainan bahasa 

++++++++++

Mari lihat folder game anak-anak saya :

Padankan objek yang sama - guna lebihan pembalut hadiah 

Letakkan objek yang bersesuaian - di darat atau di laut

Padankan warna butang yang sama

Jigsaw puzzle - gunting dari majalah lama

Padankan perkataan bahasa Arab yang sama

Tempat simpanan foder game kami

Ziplock transparent file ini saya beli di Kedai Buku Tong Hup, Melaka. Saiz A4. Harga RM19.20 untuk 20 keping. Berbaloi-baloi! (^_^)

Saya tiruvasi dari Fail Pengajaran Berstruktur, Makmal Autisme UKM yang selotep permukaan fail mereka. Saya pun selotep kad manila ini untuk tahan lama.

Mungkin kerana anak-anak saya sudah besar jadi saya tidak menggunakan plastik laminate kali ini. Jika anak anda bawah usia 2 tahun, eloklah gunakan material yang lebih tahan lasak :)

Sedang menyiapkan beberapa fail lagi. Insya Allah akan berkongsi dengan anda. Doakan kami sekeluarga.

Aina Dayana binti Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Fanpage : Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015