Jumaat, 28 Oktober 2016

Planner


Sekadar coretan untuk rujukan sendiri pada masa akan datang.

Saya pernah sebut yang saya bukanlah pengguna planner secara konsisten. Namun, akhir-akhir ini saya merasakan yang sangat perlu merancang jadual supaya saya tidak kelelahan menguruskan banyak perkara.

Disebabkan saya tidak pandai buat sendiri @ DIY planner maka saya puas mencari di internet mana yang berkenan di hati.

Buat masa ini saya menggunakan fail putih berkulit keras ini sebagai planner saya. Apa yang ada di dalamnya?

- Kalendar tahunan 2015, 2016 dan 2017
- Senarai no penting untuk dihubungi
- Senarai menu mingguan yang dilengkapi bahan yang perlu dibeli dan ruang resipi mengikut kesesuaian
- Jadual mengemas rumah mengikut hari (saya tiruvasi dari Instagram @cleanmama . 
- Perancangan aktiviti anak-anak
- Quran journaling

Sumber gambar : lelong.com.my
* Saya suka menggunakan Quran Mu'jam keluaran Karya Bestari ini :)

- Bajet kewangan keluarga
- Perancangan tajuk artikel blog
- Senarai buku yang dibaca tahun ini
- Bajet bisnes kecil-kecilan saya ;)
- Data pelanggan

Namun, tidaklah begitu lengkap dan tersusun. Sebab itu saya tidak dapat kongsi gambar apa yang ada di dalam fail ini. Hehe.. Kebanyakan printables saya ambil dari amuslimhomeschool.com. Ada juga dari Pn Siti Badariah (mahligaicinta.com).

Tidak lupa, sebahagian perancangan aktiviti anak-anak saya catatkan dalam Jurnal Si Cilik sahaja. Mudah dan efisyen! ;)

Aina Dayana binti Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com

Facebook : Aina Dayana Hilmi | Fanpage : Tip Homeschooling Untuk Anak

Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015