Isnin, 20 Ogos 2018

Aktiviti 32 : Lebah


Hari ini kami buat Aktiviti 32 : Lebah dari buku 70+ Aktiviti Cinta Al-Quran oleh Dr Anayasmin Azmi.


Kesinambungan dari aktiviti semalam mengenai lidah. Hari ini set induksi (pengenalan) dimulakan dengan memberi anak-anak minum sesudu madu lebah.

Apa yang kamu minum ni?
Rasanya apa?
Siapa cipta madu lebah?
Siapa kenal lebah?
Lebah tu kecil atau besar?
Macam mana lebah hasilkan madu?

Ha.. mari kita lihat apa yang Allah sebut dalam al-Quran pasal lebah ini.

(Surah An-Nahl ayat 68 - 69)



"Ha, mak long tu lebah!" Anak buah menunjuk ke atap rumah. Ya, memang ada sarang lebah. Mungkin sudah hampir dua tahun ia bersarang di situ. Tetapi ayah tidak ambil apa-apa tindakan. Kami juga tidak tahu sebesar mana sarangnya di bawah bumbung itu.


Kemudian kami tonton sebentar perihal lebah di YouTube. "Lihat, lebah itu kecil sahaja tapi pandai dia cari bunga dan hisap madunya. Siapa ajar tu?" "ALLAH..." "Alhamdulillah, betul."

Jadi kita perlu tiru lebah. Ia makan benda yang baik, terpilih dan hasilkan madu yang terbaik dan terpilih juga. Dalam kehidupan kita pun begitu. Perkataan yang baik adalah sedekah. "Bolehkah kita mengejek orang?" Pantas sahaja mereka menggelengkan kepala. 

"Mak long, menghina itu apa?," Tanya Umar. Menghina itu seperti mengejek dan merendah-rendahkan orang. Ia bertujuan tidak baik dan termasuk dalam sifat______? "Mazmumah," balas Umar. Oh masya Allah. Bagus Umar.

Untuk aktiviti :

1) Lukis sendiri lebah masing-masing dengan panduan YouTube. Meraikan mereka yang kinestetik dan visual.


2) Menggunting sarang lebah dari kertas warna. Hias dan tampalkan pada kertas A4.





3) Idea spontan anak-anak ini semasa mencari idea mewarna batang pokok. Mereka ternampak pokok duit-duit menjalar pada pokok bunga di halaman rumah. Lalu mereka ambil dan hias pada lukisan masing-masing.



Sungguh, aktiviti yang disangka mengambil masa beberapa minit sahaja rupanya menjadi satu aktiviti yang sangat menarik buat mereka. Aktiviti ini berjalan selama 2 jam!

 Mengagumkan apabila semua orang tekun dan bersungguh menyiapkan hasil kerja masing-masing.

Nampaknya ummi / mak long ini underestimate kamu semua 😄

Sehinggakan si kecik Abdurrahman tidak keruan mahu join sekali. Sudah pastilah kakak abangnya lari-lari apabila diganggu. Kasihan.

Ada banyak perkara lagi dapat dikaitkan dalam topik ini. Boleh rujuk buku 70+ Aktiviti Cinta Al-Quran ini. Ada panduan beraktiviti langkah demi langkah buat anda sekeluarga.

Alhamdulillah selesai semuanya. Teruja untuk aktiviti seterusnya. Esok sebuah lagi keluarga akan pulang berhari raya. Bertambah meriah tim anak-anak ini nanti!

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : @ainadayanahilmi | @tiphomeschoolinguntukanak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015