Jumaat, 17 Ogos 2018

Ulasan buku : Rasulullah Superheroku ; Ana Nak Jadi Aisyah


Sumber gambar : koleksi peribadi


Novel ini comel sahaja saiznya. Sinopsis nampak menarik dan memang sesuai untuk sasaran pembaca.



Raihana atau Ana sangat obses dengan watak kartun barat. Selalu benar berangan menjadi puteri itu dan ini, memakai pakaian cantik begini dan begitu, sehingga menimbulkan kemarahan ibu, ayah dan guru.



Mana tidaknya, keasyikan menonton cerita sehingga lewat malam menyebabkan kerja sekolah tidak dibuat, berangan sehingga terjejas fokus dan tidak boleh ditegur sedikit, pasti melenting dan jadi pemarah.

Bagaimana perangai Ana ini dapat dilentur semula? Bagaimana Ana kemudiannya boleh berimpian untuk menjadi seperti Saidatina Aisyah? Ia sebuah kisah menarik untuk ditelusuri.

Untungnya ada sahabat baik yang sabar menegur kesilapan Ana. Tetapi Ana tidak mahu menerimanya sehingga terfitnah sahabatnya ini. Kasihan Sumayyah.

Karakter Sumayyah digarap dengan baik. Menunjukkan kebenaran tetap berpihak kepada orang yang tidak bersalah. Selain menunjukkan kebaikan orang yang menjaga solat dan berdoa kepada Allah.

Akhirnya bukan sahaja Ana berubah menjadi baik, tetapi Ana berazam menjadi orang yang sabar dan mencontohi para sahabat serta mentaati perintah Allah.






Sangat disyorkan untuk bacaan anak-anak!

Buku 74 / 2018

#iRead2018

Aina Dayana Hilmi
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Copyright to FITRAH HoMeSchOoLInG
Designed by UMIESUEstudio 2015